Monday, April 28, 2008

Peranan Pendidikan Dalam Menjana Ekonomi Asnaf


PENGENALAN

Peruntukan baget sebanyak RM45.1 billion selama lima tahun bagi penjanaan pendidikan dan keilmuan sepanjang hayat yang telah dibentangkan oleh Yang Amat Berhormat Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) memperlihatkan kepada kita betapa kerajaan serius dan komited dalam mencapai matlamat ke arah pembangunan modal insan yang berkualiti dan dinamik. Ditambah lagi dengan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan yang telah dirangka untuk melonjakkan kualiti sistem pendidikan negara menjelang 2010 bertujuan bagi menjadikan Malaysia sebagai sebuah pusat kecemerlangan pendidikan tertinggi di rantau ini. Menyedari akan hasrat dan matlamat kerajaan yang menekankan pendidikan ini, kerajaan negeri Selangor melalui institusi-institusi di bawahnya dan pihak swasta turut memainkan peranan yang aktif bagi memastikan ia direalisasikan.

LEMBAGA ZAKAT SELANGOR (LZS)

Misalnya, Lembaga Zakat Selangor (LZS) MAIS dilihat telah memainkan peranan yang begitu aktif bagi memastikan bukan sahaja golongan asnaf di negeri Selangor terbela malah turut mendapat pendidikan sehinggalah ke peringkat pengajian tinggi sama ada di IPTA mahupun IPTS khususnya kepada anak-anak asnaf di Selangor. Ini secara tidak langsung memperlihatkan kepada kita bahawa kerajaan negeri Selangor ‘seiring dan sejalan’ dengar dasar dan matlamat kerajaan. Ini sangat bersesuaian dengan kedudukan LZS (MAIS) yang menjadi peneraju kepada institusi zakat di Malaysia setelah dinaikkan taraf dari Pusat Zakat Selangor (PZS) MAIS kepada LZS (MAIS) pada 31 Januari 2006 bersamaan 1 Muharram 1427H.

Selaras dengan nama lembaga itu sendiri yang kini didaftarkan di bawah Akta Pemegang Amanah (Pemerbadanan 1952) dan bukan lagi di bawah Akta Syarikat 1965 sepertimana sebelum ini bukan sahaja membawa imej yang lebih besar kepada LZS (MAIS) malah peranan yang dimainkan tidak lagi hanya terbatas kepada kutipan dan agihan zakat serta pemberian bantuan bersifat material semata-mata. Sebaliknya, ia turut meliputi aspek pembangunan modal insan, pembangunan pendidikan, pembangunan ekonomi asnaf dan turut membangunkan usahawan di kalangan asnaf yang dikenali sebagai usahawan asnaf.

USAHAWAN ASNAF

Usahawan asnaf boleh didefinisikan sebagai individu yang melalui satu proses penciptaan usaha niaga, mampu memikul tugas, tanggungjawab dan mencuba sebagai peniaga yang dirangsang dengan dorongan dan bantuan dari institusi zakat. Kajian mendapati golongan asnaf yang berpotensi dan produktif untuk dijanakan menjadi usahawan akan diberikan pendidikan dan latihan yang akhirnya mereka ini akan dapat dikeluarkan daripada kepompong kemiskinan dan turut menjadi penyumbang kepada pembangunan ekonomi negara. Kesannya, taraf ekonomi asnaf akan juga berubah dan golongan ini nanti akan turut menjadi penyumbang dalam menambahkan lagi kutipan zakat sama ada sebagai pembayar zakat perniagaan ataupun pendapatan suatu hari nanti.

ILMU DAN PENDIDIKAN

Islam sangat mementingkan ilmu dan pendidikan dalam kehidupan seorang Muslim malah wahyu pertama yang diturunkan Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad S.A.W dalam surah al-‘Alaq memperlihatkan kepada kita bahawa Islam menyeru umatnya agar membaca, belajar, meneroka ilmu pengetahuan dan meningkatkan tahap pendidikan. Kerasulan Nabi Muhammad S.A.W telah menjadikan ilmu sebagai tunjang utama dalam memartabatkan manusia dan seterusnya mengubah kehidupan manusia sejagat agar lebih bertamadun.

Buktinya, Al-Quran dan sejarah Islam menceritakan kepada kita bahawa sebelum kedatangan Islam ; masyarakat arab khususnya hidup dalam keadaan tidak bertamadun dan diklasifikasikan sebagai zaman Jahilliyah. Selepas cahaya Islam menyinari seluruh alam dan kehidupan manusia, mereka lebih bertamadun, berpelajaran, berpendidikan dan maju sehinggakan umat Islam terkenal sebagai pelopor kepada perkembangan ilmu di dunia. Oleh itu, sebagai umat Islam perlulah kita menyahut seruan ini bagi memastikan umat Islam tidak ketinggalan dan dipandang rendah oleh orang lain terutama musuh-musuh Islam yang senantiasa mencari kelemahan di kalangan umat Islam.

PENDIDIKAN DAN EKONOMI



Sweeney (1988) dalam kajiannya mengenal pasti bahawa pendidikan merupakan faktor kritikal dalam menghadapi situasi tegang seperti masalah pengganguran. Beliau juga turut menegaskan bahawa kemahiran dan pengetahuan boleh dibina melalui proses latihan dan pendidikan. Pendidikan juga dilihat menjadi faktor yang penting dalam membantu sesebuah negara menikmati kelebihan persaingan dan peningkatan ekonomi yang berterusan. Ini kerana melalui pendidikan, tenaga mahir yang kompeten dan berdaya saing dapat dihasilkan dan ia turut memberikan impak positif kepada perkembangan ekonomi negara.

KAJIAN, PEMERHATIAN DAN PENGALAMAN

Berdasarkan pemerhatian, kajian dan pengalaman dalam membangunkan asnaf didapati kebanyakan golongan asnaf ini mempunyai tahap pendidikan yang agak rendah. Kesan daripada itu, mereka agak sukar memperolehi peluang pekerjaan yang kini sangat mementingkan kelulusan akademik dan memerlukan tenaga-tenaga mahir sama ada dari sudut pengetahuan mahupun kemahiran yang mereka miliki.

Natijahnya, kebanyakan golongan asnaf ini menganggur, tidak mempunyai pekerjaan yang tetap atau bekerja tetapi pendapatan yang diperolehi masih belum mencukupi menampung keperluan asas termasuklah membiayai pendidikan anak-anak mereka. Lebih-lebih lagi dengan kos sara hidup yang semakin meningkat dan ditambah lagi dengan taktik serta tipu helah para peniaga yang seakan mengambil kesempatan akan kenaikan gaji kakitangan awam yang diumumkan Perdana Menteri baru-baru ini. Kesannya semakin parah dirasai khususnya kepada golongan asnaf fakir dan miskin ibarat “berapa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul”.

Sekiranya tiada pihak yang bertanggungjawab dalam membela dan membantu golongan asnaf ini sepertimana yang dimainkan oleh LZS (MAIS) pastinya hidup asnaf dan anak-anak mereka akan lebih menderita khususnya di negeri Selangor Darul Ehsan. Kesan ini akan terus menjadi wabak yang serius sehinggakan hasrat Perdana Menteri untuk tidak ada golongan miskin tegar ketika Malaysia berusaha mencapai matlamat negara maju dan menjadikan Malaysia sebuah Negara Islam contoh di mata dunia tidak akan dicapai dan boleh diibaratkan “seperti pungguk merindukan bulan”. Bukan itu saja, imej Malaysia sebagai negara nombor satu dunia dalam usaha membasmi kemiskinan tegar serta kejayaan Malaysia mengurangkan jumlah kemiskinan rakyat daripada 60 peratus kepada lima peratus dalam tempoh kurang 50 tahun mencapai kemerdekaan akan tercalar dan hanya sekadar kenangan dalam lipatan sejarah.

Namun, adalah perlu kita menyedari bahawa peranan membantu golongan asnaf ini melibatkan semua pihak dan ia tidak hanya terletak dibahu institusi pengurusan zakat semata-mata. Semua pihak yang berkemampuan, berupaya dan memenuhi syarat bagi mengeluarkan zakat sama ada zakat fitrah, pendapatan, simpanan, KWSP, perniagaan, pertanian, ternakan, emas dan perak sepatutnya menyedari serta melaksanakannya. Ini tidak ditambah lagi dengan kewajipan untuk mengeluarkan zakat daripada harta Mustafad dan Mustaghallat yang masih ramai tidak memahami serta menyedari akan kepentingan serta potensinya yang besar dalam meningkatkan hasil kutipan zakat.

Menurut Prof. Madya Syed Mohd. Ghazali Wafa (2005) kutipan zakat yang besar ini sekaligus menjayakan lagi fungsi dan peranan yang dimainkan oleh institusi zakat sebagai badan penjamin keadilan ekonomi dan sosial. Rentetan peningkatan kutipan zakat serta perlaksanaan pengurusan zakat yang beramanah, adil, sistematik dan efektif serta tidak berlakunya ketilisan diharapkan akan dapat menjadi penyumbang kepada peruntukan yang lebih tinggi khususnya kepada Dana Pendidikan Asnaf Fakir/Miskin bagi menampung pendidikan anak-anak asnaf yang berkelayakan dan memenuhi syarat untuk melanjutkan pelajaran sekurang-kurangnya di peringkat ijazah sarjana muda sama ada di IPTA atau IPTS yang diakui.

Pendidikan yang tinggi kepada anak-anak asnaf ini diharapkan akan dapat mengurangkan atau sekiranya boleh berupaya mengeluarkan golongan fakir dan miskin ini daripada kepompong kemiskinan lebih-lebih lagi setelah anak mereka graduan serta memperolehi pekerjaan yang baik. Sekurang-kurangnya sangat berharap dan berdoa agar pendidikan terhadap anak-anak fakir dan miskin ini akan dapat memastikan mereka tidak menjadi penerus kepada generasi yang dikategorikan sebagai penerima zakat. Sekiranya ia benar-benar berlaku dan kemiskinan tegar berjaya dihapuskan pastinya bukan sahaja ekonomi asnaf dapat dipulihkan malah matlamat RMK-9 akan menjadi kenyataan dan pertumbahan ekonomi Malaysia semakin rancak dan diyakini.

BANTUAN PENDIDIKAN LZS (MAIS)

Kajian, pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang diperolehi mendapati LZS (MAIS) sangat prihatin dalam memastikan pendidikan anak-anak asnaf tidak diabaikan. Terdapat tiga bentuk bantuan dana pendidikan yang telah dirangka dan disediakan oleh LZS (MAIS) bagi membantu anak-anak asnaf zakat mendapat pendidikan sewajarnya sama ada di peringkat rendah hinggalah peringkat institusi pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA & IPTS) di dalam atau luar negara yang diiktiraf oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Antara dana pendidikan yang diberikan adalah Dana Pendidikan Asnaf Fakir/Miskin, Dana Bantuan Dermasiswa dan Dana Bantuan Umum Pelajaran.

Bagi Dana Pendidikan Asnaf Fakir/Miskin, LZS (MAIS) menanggung keseluruhan kos pendidikan daripada peringkat tadika sehinggalah peringkat tinggi. Manakala, Dana Umum Pendidikan pihak hanya menampung sebahagian sahaja kos pendidikan seperti yang telah ditetapkan dan memenuhi syarat tertentu. Sementara Dana Dermasiswa pula, LZS (MAIS) hanya memberikan kepada pemohon yang mendapat tempat pengajian di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) serta universiti-universiti di Mesir dan Syria sahaja.

Oleh itu, hampir kesemua anak-anak golongan asnaf fakir dan miskin yang memenuhi syarat akan diberikan Dana Pendidikan Asnaf Fakir/Miskin sepanjang pengajian mereka. Misalnya, sekiranya seorang anak asnaf melanjutkan pelajaran di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) pihak LZS (MAIS) akan menanggung hampir RM40 000 seorang bagi tiga tahun pengajian di KUIS dan ini termasuk yuran pengajian dan duit poket yang diberikan LZS (MAIS) setiap bulan.



KUIS PILIHAN ANAK ASNAF

Perkembangan KUIS yang menghampiri 12 tahun kewujudannya menjadikan ia semakin matang dan mantap dalam mengharungi era pendidikan yang semakin mencabar. KUIS yang dahulunya pernah menumpang di Sekolah Agama Menengah Tengku Ampuan Jamaah (SAMTAJ), Seksyen 11, Shah Alam memulakan operasi pada tahun 1995. Pada awal penubuhannya, ia dikenali sebagai Kolej Islam Darul Ehsan dan kemudiannya bertukar kepada Kolej Islam Selangor Darul Ehsan (KISDAR). KUIS juga merupakan anak syarikat milik kerajaan negeri Selangor yang bernaung di bawah Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan berdaftar sebagai sebuah syarikat. Ia juga merupakan sebuah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang mendapat pengiktirafan Kementerian Pelajaran Tinggi (KPM) dan Lembaga Akreditasi Negara (LAN).

Sehingga kini berdasarkan maklumat yang diperolehi daripada Jabatan Pembangunan Mahasiswa (JPM) KUIS, sehingga kini 140 orang pelajar yang menerima Dana Dermasiswa dan lebih 70 orang pelajar yang mendapat Dana Pendidikan Asnaf Fakir/ Miskin. Jumlah pelajar yang agak tinggi terutama anak-anak asnaf yang mendapat Dana Pendidikan Asnaf Fakir/Miskin membuktikan KUIS turut menjadi pilihan kepada mereka bagi melanjutkan pendidikan mereka ke peringkat yang tinggi.

Daripada hasil temu-bual bersama beberapa orang anak asnaf yang belajar di KUIS, didapati terdapat 5 sebab utama mereka memilih KUIS untuk melanjutkan pelajaran mereka. Antaranya :

1. KUIS bukan sahaja diktiraf oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan Lembaga Akreditasi Negara (LAN) dan kini dikenali sebagai Malaysia Qualification Agency (MQA) malah turut diiktiraf oleh Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) bagi mendapat pembiayaan sepenuhnya terutama daripada LZS (MAIS).

2. KUIS menawarkan pelbagai bidang pengajian bertaraf diploma dan ijazah bukan hanya dalam bidang pengajian Islam malah ilmu-ilmu moden seperti Pengurusan Perniagaan, Perakaunan, Perbankan Islam, Keusahawanan, Pengurusan Sumber Manusia, Ekonomi, IT & Multimedia, Komunikasi dan Kejururawatan.

3. KUIS menjaga kualiti pendidikan dan perkhidmatan yang ditawarkan terutama dari segi Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) sehingga menjadi IPTS Islam pertama di Malaysia yang mendapat anugerah Persijilan ISO 9001:2000 pada 31 Oktober 2006.

4. KUIS menekankan prinsip dan falsafah kesepaduan ilmu (integrated knowledge) yang membawa impak kepada pembangunan modal insan yang seimbang di dunia dan akhirat.

5. KUIS juga menawarkan nilai tambah (value added) kepada pelanggannya terutama dari sudut infrastruktur dan suasana pembelajaran yang tenang serta kondusif.

KESIMPULAN

Oleh itu, jelaslah kepada kita bahawa pendidikan memainkan peranan yang penting dalam menjana dan membangunkan ekonomi asnaf khususnya kepada anak-anak asnaf yang diharapkan tidak menjadi penerus kepada generasi yang digelar sebagai penerima zakat. Semua pihak perlu memainkan peranan yang proaktif dalam memastikan pembangunan ekonomi asnaf dan negara dapat dicapai. Tradisi kecemerlangan institusi pengurusan zakat seperti LZS (MAIS) perlu diteruskan agar matlamat dan hasrat Perdana Menteri dapat direalisasikan. Manakala KUIS kini dilihat aktif merangka dan bertindak ke arah pembangunan modal insan agar graduan yang dilahirkan mampu bersaing di pasaran tempatan dan juga luar negara. Jika kesemua jentera yang bertanggungjawab sama ada kerajaan mahupun swasta memainkan peranan, diyakini visi Islam Hadhari untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara Islam Contoh menjadi kenyataan.

Related Posts

Peranan Pendidikan Dalam Menjana Ekonomi Asnaf
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak