Thursday, April 24, 2008

Usahawan Asnaf Basmi Miskin Tegar



Source: Utusan Malaysia On-Line
Tuesday, May 22, 2007 Oleh MOHD. SAIFUL MOHD. SAHAK

Zakat atau al-zakah dalam bahasa Arab mengandungi pelbagai maksud. Dari segi bahasa ia bermaksud suci, rahmat, berkembang, subur, pintar, bertambah baik, damai, sedekah dan terpuji. Malah, ia juga boleh diertikan sebagai membersihkan atau menyucikan seperti termaktub di dalam al-Quran, Kutiplah zakat daripada sebahagian kekayaan mereka, di mana dengan zakat itu kamu membersihkan dan menyucikan mereka. (at-Taubah: 103)

Menurut istilah syarak pula, zakat ialah sejumlah harta tertentu yang diwajibkan oleh Allah untuk diserahkan kepada orang yang berhak. Selain itu, ia bererti mengeluarkan jumlah tertentu oleh diri sendiri kerana yang dikeluarkan itu akan menjadi bertambah banyak dan lebih bererti.

Ini bersamaan dengan pandangan Ibnu Taimiyyah yang menyatakan zakat dapat mengembangkan harta yang telah dikeluarkan oleh pemberi zakat dan menjauhkan mereka daripada segala kerosakan sebagaimana katanya: “Diri dan harta orang yang mengeluarkan zakat menjadi suci dan bersih serta hartanya berkembang secara maknawi.”

Zakat adalah rukun Islam ketiga yang memberi kesan secara langsung, bukan sahaja kepada hubungan antara manusia dengan Allah sebagai pencipta, malah hubungan manusia dengan sesama manusia. Malah, zakat sering dikaitkan dengan sembahyang seperti firman Allah: Dan dirikanlah oleh kamu akan solat dan tunaikanlah zakat ; dan apa jua yang kamu dahulukan daripada kebaikan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasan pahala di sisi Allah. (al-Baqarah: 110)

Menurut Ketua Jabatan Pengurusan Perniagaan, Fakulti Pengurusan dan Muamalah, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Isma Addi Jumbri, pengagihan zakat pada masa kini telah berkembang. Ia kini menggunakan pendekatan kontemporari dan bukan pengagihan bersifat material semata-mata.

Kini zakat dilihat mampu membangunkan golongan asnaf yang produktif dan berpotensi untuk dijana sebagai peniaga yang dikenali sebagai usahawan asnaf.

“Pendekatan ini diyakini dan bertepatan dengan konsep zakat yang sebenarnya iaitu membantu dan mengeluarkan golongan asnaf terutamanya golongan fakir dan miskin untuk keluar dari kepompong kemiskinan.
“Ini kerana keusahawanan dilihat satu bidang yang terbuka luas khususnya dalam Malaysia menuju ke arah Hab Halal Dunia menjelang 2010 nanti,” jelasnya kepada MEGA baru-baru ini.

Merealisasikan
Menurut Isma Addi, kehadiran usahawan asnaf ini bukan sahaja mengubah kehidupan mereka daripada penerima kepada pembayar zakat, malah turut berupaya merealisasikan hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi agar tidak ada golongan miskin tegar ketika Malaysia berusaha mencapai matlamat negara maju.

Kejayaan Malaysia mengurangkan jumlah kemiskinan rakyat daripada 60 peratus kepada lima peratus dalam tempoh kurang 50 tahun mencapai kemerdekaan menjadikan Malaysia sebagai negara nombor satu dunia dalam usaha membasmi kemiskinan.

Sejarah Islam juga membuktikan pelaksanaan institusi dan sistem pengagihan zakat yang sistematik dan efektif mampu membasmi masalah kemiskinan.

Contohnya, Khalifah Umar Abdul Aziz pernah mengarahkan pengawai untuk memungut zakat sehingga ke Afrika. Namun, apabila mencari orang fakir untuk dihulurkan bantuan zakat, mereka tidak menemuinya.

Ini secara tidak langsung memperlihatkan kepada kita bahawa zakat berupaya memainkan peranan dalam menyelesaikan dan membasmi kemiskinan yang melanda.

Menurut Isma Addi lagi, usahawan asnaf boleh didefinisikan sebagai individu yang melalui satu proses penciptaan usaha niaga, mampu memikul tugas, tanggungjawab dan mencuba sebagai peniaga yang dirangsang dengan dorongan dan bantuan daripada institusi zakat di Malaysia.

“Definisi ini merujuk individu kepada golongan asnaf zakat terutama mereka dalam kategori fakir, miskin dan mualaf yang miskin.

“Proses penciptaan usaha niaga merujuk kepada fasa atau peringkat tertentu yang perlu dilalui sebelum golongan ini menjadi usahawan dengan bantuan, dorongan dan bimbingan daripada institusi zakat negeri masing-masing,” katanya.

Beliau menambah, kajian dan pemerhatian mendapati terdapat lima fasa yang perlu dilalui oleh seseorang asnaf sebelum mereka layak bergelar usahawan.

Pendekatan ini bagi memastikan golongan yang benar-benar layak, mampu dan berpotensi serta bersedia dipilih dan dijanakan untuk menjadi usahawan.

Katanya, Lima Fasa atau dikenali sebagai Model Pembangunan Usahawan Asnaf (MPUA) ini merangkumi fasa pendedahan, pendidikan, pelaksanaan, pemasaran dan pemantauan.

Tambah Isma Addi, Model MPUA-5P merupakan satu kaedah yang dilihat boleh menjadi panduan kepada institusi zakat dalam atau luar negara bagi melahirkan lebih ramai usahawan asnaf.

“Menyedari bahawa tugas membangunkan usahawan di kalangan asnaf bukanlah satu tugas yang mudah, ia memerlukan komitmen dan penglibatan semua pihak,” katanya.

PERTAMA: FASA PENDEDAHAN

Fasa ini memberi pendedahan kepada golongan asnaf mengenai aktiviti, peluang keusahawanan yang terbuka luas dan juga motivasi keusahawanan yang berupaya menjana pendapatan golongan ini.

Malah terdapat di antara golongan ini yang telah keluar daripada kumpulan penerima zakat dan kini mampu hidup senang serta berupaya mengeluarkan zakat sama ada zakat pendapatan atau perniagaan.

Golongan asnaf ini perlu diberikan pendedahan bahawa keusahawanan bukan sahaja penyumbang kepada peningkatan per kapita, tetapi bertindak sebagai pemangkin perubahan struktur sosial dan sosio-ekonomi.

KEDUA: FASA PENDIDIKAN

Fasa ini menjurus kepada pendidikan keusahawanan. Pendekatan keilmuan dan pendidikan merupakan mekanisme yang paling berkesan bagi menerapkan budaya keusahawanan.

Pendidikan keusahawanan bukan sahaja sekadar proses penciptaan atau melahirkan usahawan, tetapi meliputi pendidikan berhubung dengan kemahiran, pengetahuan dan sikap untuk membolehkan seseorang individu merancang masa depan serta melengkapkan diri dalam kemahiran penyelesaian masalah.

KETIGA: FASA PELAKSANAAN

Fasa ini paling mencabar bagi golongan asnaf. Semasa mengikuti dan berada di fasa kedua, asnaf yang berpotensi dan produktif akan dikenal pasti untuk dipilih menjadi usahawan ataupun sebaliknya.

Golongan yang mampu menjadi usahawan asnaf, akan diberikan bantuan modal. Bantuan modal atau lebih dikenali sebagai pemberian modal merupakan mekanisme penting dalam merangsang dan menjana ekonomi asnaf ke arah menjadi usahawan dan seterusnya keluar daripada kepompong kemiskinan.

Bantuan kewangan berupa modal atau peralatan diberikan kepada golongan yang layak.

KEEMPAT: FASA PEMASARAN
Fasa yang dianggap penting bagi memastikan usaha membangunkan usahawan tidak terhenti di pertengahan.

Kebanyakan golongan asnaf yang telah dibangunkan berupaya dan mampu menghasilkan produk mahupun perkhidmatan yang berkualiti tinggi dan setanding dengan yang lain.

KELIMA: FASA PEMANTAUAN
Fasa yang terakhir ini dikenali sebagai Pemantauan. Ia sangat ditekankan bagi memastikan usaha melahirkan lebih ramai usahawan serta mengeluarkan golongan asnaf daripada kepompong kemiskinan menjadi kenyataan.

Pendekatan dan perlaksanaan dalam melahirkan usahawan yang dikenali sebagai usahawan asnaf boleh diibaratkan seperti untuk membantu seseorang, jangan berikan ikan kepadanya, sebaliknya berilah pancing kerana ia lebih bermanfaat untuk jangka masa panjang.

Related Posts

Usahawan Asnaf Basmi Miskin Tegar
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak