Sunday, November 15, 2015

Sewa Sim & Wifi: Malaysia atau Jepun?

Sewa Sim/ Wifi: Malaysia atau Jepun?
Sewa Sim/ Wifi: Malaysia atau Jepun?

INTERNET DAN WIFI

Ramai rakan-rakan mahupun bekas pelajar saya yang berhasrat untuk datang melancong atau ziarah sahabat dan taulan di Jepun. Selain bertanyakan tentang makanan halal dan penginapan, tidak kurang juga yang bertanyakan mengenai cara menyewa talian telefon atau wifi. Sememangnya tidak dinafikan wifi menjadi keperluan dan sangat-sangat membantu apabila berada di negara orang termasuklah di Jepun. Sebelum ini, saya pernah kongsikan dua perkongsian yang boleh membantu mereka yang akan datang melancong atau tinggal di Jepun. Dua perkongsian tersebut adalah (1) 6 Aplikasi Mobile Berguna di Jepun (2) 6 Aplikasi Mobile Buat Muslim di Jepun

LIPUTAN WIFI

Seringkali juga mereka yang bakal ke sini bertanyakan mengenai kemudahan wifi di sini. Jika kita berada di lapangan terbang, tiada masalah untuk mendapatkan liputan wifi. Namun, bukan semua tempat boleh mendapat liputan wifi secara percuma. Jika perjalanan kita di sini hanya sekadar berada di hotel dan ke tempat persidangan memang tidak menjadi masalah untuk mendapatkan liputan wifi. Namun, bagi mereka yang sememangnya 'berjalan-jalan' dan berhasrat untuk memandu di sini sememangnya talian internet atau wifi diperlukan dan ia sangat-sangat membantu perjalanan kita di sini nanti.  

SEWA SIM DAN WIFI

Terdapat banyak pilihan bagi mereka yang ingin menyewa 'sim card' ataupun wifi di sini. Bagi mereka yang ingin menyewa daripada Malaysia juga boleh berbuat sedemikian dengan menyewa daripada syarikat di sana. Antara syarikat di Malaysia yang menawarkan perkhidmatan tersebut adalah:

#1 - Japan Travel Bereau (M) Sdn. Bhd. (JTB Malaysia)

JTB Malaysia
JTB Malaysia
Saya dimaklumkan JTB bukan sahaja menawarkan perkhidmatan menyewa 'sim card' dan wifi, malah berdasarkan maklumat di website JTB mereka turut menawarkan perkhidmatan membeli JR Pass. Saya sendiri tiada pengalaman menggunakan perkhidmatan sewaan 'wifi' dan juga JR Pass ini. Namun, berdasarkan pengalaman rakan-rakan lain penggunaan sewaan 'pocket wifi' dan juga membeli JR Pass dikatakan berbaloi. Menurut mereka, penggunaan 'pocket wifi' juga menjimatkan kerana dapat berkongsi bersama rakan-rakan lain khususnya bagi mereka yang datang secara berkumpulan. Manakala, pembelian JR Pass lebih menjimatkan dan memudahkan lebih-lebih lagi bagi mereka yang akan 'berjalan-jalan' di bandar utama di seluruh Jepun. Untuk makluman lanjut boleh layari laman web JTB di https://www.jtbmalaysia.com/. 

#2 - Visondata WiFi Rental
Visondata.com.my
Visondata.com.my
Berdasarkan laman web Visondata, pihak mereka turut menawarkan perkhidmatan menyewa 'pocket wifi' kepada 21 buah negara termasuk Jepun sama ada buat mereka yang akan datang melancong atau atas urusan yang lain. Antara kemudahan lain yang turut ditawarkan adalah dimana 'pocket wifi' tersebut boleh diambil sama ada di Mont Kiara, KLIA dan juga di Mid Valley. Untuk maklumat lanjut boleh layari laman web syarikat tersebut di http://visondata.com.my/.

TIBA DI JEPUN

Terdapat juga pilihan lain selain menyewa di Malaysia. Saya dimaklumkan terdapat banyak syarikat yang menawarkan konsep yang sama bagi mereka yang berhasrat untuk menyewa sim card atau wifi semasa berada di Jepun. Antara syarikat perkhidmatan yang menawarkan perkidmatan menyewa sim card atau 'pocket wifi' seperti:

#1 - cdJapan.co.jp

cdJapan.co.jp
cdJapan.co.jp
Bagi mereka yang berhasrat untuk menyewa sim card atau pocket wifi masih boleh berbuat demikian di Jepun. Sebagai contoh syarikat cdjapan.co bukan sahaja menawarkan perkhidmatan mengambil 'pocket wifi' di lapangan terbang utama seperti Narita, Kansai, Haneda, Chubu dan Hokaido. Turut dimaklumkan juga mereka boleh menghantar pocket wifi tersebut di kediaman atau hotel tempat anda menginap. Sebelum anda terbang berlepas semula ke Malaysia, 'pocket wifi' yang disewa boleh dimasukkan di mana-mana peti surat (merah) di Jepun dengan menggunakan sampul surat yang telah disediakan. Untuk maklumat lanjut boleh layari laman web berikut http://rental.cdjapan.co.jp/.  

#2 - PuPuRu International Co. Ltd. 


PuPuRu International Co. Ltd.
PuPuRu International Co. Ltd.

Satu lagi syarikat yang turut menawarkan perkhidmatan yang hampir sama sepertimana cdJapan.co.jp adalah PuPuRu International Co. Ltd. Keseluruhan perkidmatan yang ditawarkan agak mirip dan anda juga boleh membuat perbandingan harga dengan melayari laman web di http://www.pupuru.com/en/. 

#3 - Layari Laman Web Rasmi Narita International Airport


Narita International Airport
Narita International Airport
Sekiranya anda ingin mendapatkan tawaran dan perkhidmatan yang terbaik, anda boleh layari setiap laman web syarikat yang disenaraikan dalam laman web rasmi Narita International Airport. Terdapat banyak pilihan syarikat yang menawarkan perkhidmatan sewaan 'sim card' dan 'pocket wifi' sekiranya anda berada di Jepun. Anda boleh dapatkan kesemua senarai syarikat yang menawarkan perkhidmatan tersebut di http://www.narita-airport.jp/en

#4 - Free Wi-Fi Passport


Free Wi-Fi Passport
Free Wi-Fi Passport

Berdasarkan maklumat yang diperolehi, bagi mereka yang mengaktifkan perkhidmatan 'roaming' boleh juga menggunakan perkhidmatan Free Wi-Fi Passport yang terdapat di Jepun. Namun, pastikan terlebih dahulu syarikat telekomunikasi yang kita gunakan di Malaysia menjalinkan kerjasama dengan syarikat telekomunikasi di sini. Sebagai contoh syarikat Softbank turut menawarkan perkhidmatan yang dinamakan Free Wi-Fi Passport dimana anda boleh dapatkan perkhidmatan wifi percuma di hotel-hotel, stesyen-stesyen keretapi dan bus utama, restoran, cafe dan lain-lain. Bagi mereka yang melancong di bandar-bandar utama barangkali tiada masalah untuk mendapatkan perkhidmatan wifi percuma ini. Untuk memastikan sama ada destinasi yang bakal anda tujui benar-benar mempunyai perkhidmatan wifi percuma, sila layari laman web http://www.softbank.jp/en untuk mendapatkan maklumat lanjut.

MALAYSIA ATAU JEPUN

Secara umum berdasarkan maklumat yang diperolehi, perhidmatan yang ditawarkan oleh kebanyakan syarikat menyewa 'sim card' atau 'pocket wifi' ini tidak banyak perbezaan. Sudah pasti, syarikat ini akan bersaing dengan menawarkan harga dan perkhidmatan yang terbaik berbanding dengan syarikat yang lain. Oleh itu, sebagai pengguna rancanglah perjalanan anda dan ambil sedikit masa untuk membuat perbandingan tawaran yang ditawarkan oleh setiap syarikat. Umumnya, harga yang ditawarkan turut berubah-ubah dari semasa ke semasa dan terdapat juga syarikat yang turut menawarkan promosi mengikut musim di sini.

Semoga maklumat ini bermanfaat dan sekadar perkongsian daripada Sendai, Jepun.

Salam hormat. 

Related Posts

Sewa Sim & Wifi: Malaysia atau Jepun?
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak