Tuesday, July 21, 2015

1 Sen vs 1 Yen

1 SEN

"Kenapa di Malaysia tiada duit 1 sen abah?", soal Humairah anak saya ke tiga. 

"Ada", jawab saya.

"Tak pernah guna pun abah!", kata Anis pula. 

"Dulu ada, selepas tu tiada", jawab saya ringkas.  

"Kenapa dah tiada pula abah?", soal Afifah anak saya yang sulung pula. 

"Tahun 2008 Bank Negara Malaysia buat keputusan duit 1 sen tidak dikeluarkan lagi", jawab saya.

"Oooo", anak-anak seakan memahami.

1 YEN 

Di Sendai, Jepun ini mudah bagi kami menemui kedai-kedai berkonsepkan 100 yen seperti Seria dan juga Daiso. Melalui kedai-kedai inilah anak-anak saya memahami nilai 1 yen. Pantang jumpa duit 1 yen, pasti mereka akan berebut hendak menyimpannya. Mana taknya dengan nilai 1 yen ini jugalah mereka boleh menampung membeli barang-barang yang mereka suka di kedai-kedai 100 yen. Nilai 1 yen jika dikumpul boleh menampung cukai barangan dan perkhidmatan (GST) di Jepun iaitu 8%.

TERINGAT SAYA...

Teringat #1

Teringat saya tarikh 1 April 2008 apabila kerajaan Malaysia melalui Bank Negara membuat keputusan untuk duit 1 sen tidak lagi dikeluarkan. Ini kerana, dimaklumkan kos pengeluaran bagi duit 1 sen adalah bersamaan RM0.42. Dimaklumkan juga duit 1 sen dibuat dengan gangsa pada tahun 1967 hingga 1972 dan kemudian ditukar kepada keluli bersalut tembaga mulai tahun 1973. Mulai pada tarikh 1 April 2008 itu juga berkuatkuasanya konsep pembundaran harga atau pembelian kepada 5 sen yang terdekat dalam pembelian barangan dan juga perkhidmatan. 

Teringat #2

Teringat saya juga dalam urus niaga amanah saham atau nilai saham seunit dikira sehingga empat angka bagi nilai sen. Sebagai contoh, ada harga saham seunit saham yang dibeli pada harga RM0.7321. Namun, kita hanya menyebut nilai saham tersebut hanya 73 sen sahaja. Agak sukar untuk memberikan nilai kepada RM0.0021 tersebut. Namun, bayangkan jika nilai saham tersebut meningkat kepada RM0.75 (75 sen) saya pasti ramai pemegang saham akan tersenyum gembira walaupun saham dibeli meningkat hanya RM0.02 (2 sen) sahaja. Jika seseorang itu memiliki sebanyak 100,000 unit keuntungan yang diperolehi adalah sebanyak RM2000. 

Teringat #3

Saya juga teringat dalam perniagaan runcit untung sesuatu barangan yang dijual juga adalah di antara 5 sen hingga 50 sen sahaja. Nampak sedikit, tetapi disebabkan para peniaga sangat menghargai keuntungan yang sedikit itu menjadikan mereka boleh mengumpul harta. Ramai peniaga kedai runcit yang saya kenali bermula dengan perniagaan kecil kini memiliki pasaraya. Tidak kurang juga peniaga runcit yang saya kenali memiliki hartanah dan berupaya membesarkan anak-anak mereka sehingga ada yang berjaya melanjutkan pengajian di luar negara. Nilai 1 sen nampak kecil tapi sangat bermakna.

Teringat #4 

Saya juga teringat sekitar tahun 1990-an pernah digemparkan seorang pekerja bank yang merompak dalam senyap setiap 5 sen bagi setiap transaksi para pelanggan mereka sehingga boleh bergelar dan memiliki kekayaan seseorang yang bergelar jutawan. Ini kerana, tidak ramai yang mengambil peduli dan perasan kehilangan nilai traksaksi 5 sen tersebut sehingga ada mereka yang tidak amanah yang mengambil kesempatan. 

PEMBUNDARAN/ PENGGENAPAN

Barangkali sudah masanya Malaysia memperkenalkan semula duit 1 sen lebih-lebih lagi dalam menghadapi GST ini. Tidak dinafikan konsep pembundaran/penggenapan boleh memberikan kelebihan kepada para pelanggan jika jumlah bil yang berakhir dengan 1, 2, 6 dan 7 sen akan diturunkan kepada 5 sen terdekat. Manakala, bagi jumlah bil keseluruhan yang berakhir 3, 4, 8 dan 9 sen akan dinaikkan kepada 5 sen terdekat. Berikut contoh pengiraan yang diperolehi di laman web Bank Negara.  

KEUNTUNGAN ATAU KEKAYAAN

Namun, perlu disedari juga proses dan konsep pembundaran ini juga boleh meningkatkan lagi keuntungan pemilik perniagaan. Sebagai contoh diatas, jika bila RM82.03 akan memberikan keuntungan yang mudah kepada peniaga sebanyak RM0.02 (2 sen). Bagi anak-anak saya nilai 1 yen begitu bermakna buat mereka untuk membeli barangan di kedai 100 yen dan bagi kami pula nilai 1 yen juga bermakna untuk melunaskan pembayaran bil-bil elektrik, air dan gas serta yang lain. Benarlah nilai 1 yen mahupun 1 sen juga boleh diibaratkan seperti "sikit-sikit, lama-lama jadi bukit". Bukit digambarkan sebagai KEUNTUNGAN atau KEKAYAAN bagi mereka yang memahami dan menghargai nilai 1 sen atau 1 yen tersebut. 

Sekadar perkongsian dan pandangan. 

Related Posts

1 Sen vs 1 Yen
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

2 comments

Write comments
avatar
August 25, 2015 at 10:01 PM

Yaa Im totally agreed with your statement

Reply
avatar
August 27, 2015 at 11:17 AM

Thank you very much M. Syamsid Dhuha. I personally really appreciate it. If you plan to share your journey at Sendai, Japan. Kindly, don't hesitate to contact me.

Reply

Tudung kanak-kanak