Friday, November 6, 2015

Japan Info: Peluang Buat Penulis

Japan Info
Japan Info

JAPAN INFO

Semalam perkongsian saya berkaitan 'Stand By Me Doraemon' diterbitkan oleh Japan Info. Sehingga kini terdapat 3 artikel (sehingga 6 November 2015) yang berjaya mendapat perhatian daripada pihak Japan Info. Antaranya:

Kemaskini (mulai 11 November 2015)

Japan Info merupakan salah satu laman web di Jepun dalam Bahasa Inggeris. Ia juga membuka peluang kepada sesiapa sahaja yang berminat untuk menyumbang apa sahaja cerita berkaitan Jepun dan dibayar oleh pihak Japan Info. Pada peringkat permulaan, seorang adik 'undergraduate' yang mencadangkan saya untuk menulis dan berkongsi catatan perjalanan di sini melalui medan yang lebih luas. Atas cadangan tersebut dan sekadar 'suka-suka', saya menghantar perkongsian pertama berkaitan 'Kotsu Koen' yang asalnya daripada perkongsian saya di blog ini iaitu TAMAN TRAFIK (KOTSU KOEN) DI JEPUN. Setelah hampir 3 minggu, artikel tersebut dimaklumkan DITOLAK oleh pihak Japan Info kerana tidak menyerlahkan perasaan dan lebih bersifat akademik. Pihak Japan Info masih berminat dengan artikel saya dan meminta saya untuk membaiki semula artikel tersebut.

Japan Info
Artikel Pertama Di Hantar dan Di Tolak oleh Japan Info

SUSAH TIDUR

Tercetusnya idea untuk menulis disebabkan oleh situasi saya yang sukar tidur di kala jam melebihi 12:00 malam ke atas dan selepas bangun subuh. Waktu yang ada sebelum pergi ke lab atau perpustakaan di gunakan untuk menulis cerita-ceria yang ringan termasuklah penulisan blog. Namun, penulisan di Japan Info sedikit mencabar memandangkan saya menyedari tahap penguasaan Bahasa Inggeris tidaklah sebaik rakan-rakan yang lain. Lagipun, pendekatan menulis di laman web ini agak berbeza kerana lebih cenderung kepada penulisan kreatif dan bukannya penulisan akademik seperti artikel journal mahupun kertas kerja bagi pembentangan. Saya sendiri juga lebih selesa menulis dalam Bahasa Malaysia berbanding Bahasa Inggeris.

Artikel Pertama: Sendai Umino-Mori Aquarium
Artikel Pertama Di Terima Japan Info: Sendai Umino-Mori Aquarium

CERITA 'SUKA-SUKA'

Pastinya banyak kenangan dan cerita buat mereka yang pernah menetap di Jepun ini. Barangkali cerita kita tersebut bermanfaat untuk orang lain. Sebagai contoh, terdapat rakan yang kongsikan dalam facebook, blog dan juga laman web yang lain. Bagi saya, perkongsian di Japan Info hanyalah sekadar 'suka-suka' disamping belajar menulis Bahasa Inggeris dalam pendekatan yang berbeza (penulisan kreatif). Bagi mereka yang berminat untuk mengisi masa dan mungkin mencari duit tambahan dalam cara yang santai, bolehlah menjadi salah seorang penulis di Japan Info atau mana-mana penerbit yang lain. Maklumat lanjut di boleh layari di Japan Info Guideline.

Sekadar perkongsian dari kejauhan di Sendai, Jepun.

Semoga bermanfaat. 

Related Posts

Japan Info: Peluang Buat Penulis
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak