Thursday, February 4, 2016

Keijidosha: Ada Aku Kisah!

Keijidosha: Ada Aku Kisah!
Tempat Letak Kenderaan di Perpustakaan Hospital Universiti

KEIJIDOSHA

Di jalanraya Jepun, keijidosha (軽自動車) atau juga lebih dikenali sebagai K-cars (compact cars) mudah kelihatan dan sering menjadi pilihan warga di sini. Bukan itu sahaja, pengeluar-pengeluar kereta di Jepun juga seakan berlumba-lumba untuk mengeluarkan pelbagai model keijidosha. Bahkan jika pergi membeli-belah, tempat letak kereta khas turut disediakan bagi kereta-kereta dalam kategori keijidosha ini. Sebelum terlupa, perkataan keijidosha merujuk kepada 'kei' (compact/light), manakala 'jidosha' (kenderaan). Kebiasaanya, keijidosha berukuran 3.4 m x 1.24 m (11.2 x 4.9 kaki) untuk muatan 4 orang dewasa dan dibawah 660 cc.

Keijidosha: Ada Aku Kisah!
Honda Memperkenalkan Kereta Konsep N-Camp

'YELLOW PLATES'

Perbezaan utama keijidosha ini berbanding dengan kenderaan yang lain bukan sahaja lebih kompak dan kecil, malah cukai jalan (roadtax), shaken (kelulusan untuk berada diatas jalanraya), insurans dan sudah tentu belanja penyelenggaraan keijidosha ini juga lebih murah. Umumnya, terdapat 4 jenis warna bagi plat kenderaan di Jepun, antaranya putih, hijau, kuning dan juga hitam. Manakala, bagi keijidosha ini adalah plat berwarna kuning (yellow plate). 
Kejidosha: Ada Aku Kisah!
Plat Kenderaan di Jepun (Sumber: Gaijinpot.com)

PERODUA

Jika di Malaysia, barangkali boleh saya katakan PERODUA antara syarikat yang banyak memasarkan kereta-kereta dalam kategori keijidosha ini. Secara peribadi saya beranggapan 'kereta besar' bukanlah satu keperluan bagi golongan muda yang baru memulakan kehidupan selepas bergraduan. Tidak salah jika mampu atau ada yang sudi 'sponsor'. Namun, apalah guna berkereta besar jika kita sendiri yang bakal mencari dan mendapat susah. Sebagai contoh:

SUSAH #1 : Susah hulur duit buat orang tua
Berdasarkan pengalaman dan pemerhatian, seringkali berlaku di kalangan rakan-rakan saya dahulu yang membuat keputusan untuk membeli 'kereta besar' selepas bergraduan akan 'beralasan' susah untuk hulurkan duit bulanan buat orang tua mereka di kampung. Sukar juga untuk saya menerima alasan ini, jika komitmen bulanan 'kereta besar' mampu pula dibayar, kenapa susah pula untuk menghulurkan bantuan bulanan buat mereka yang telah membesarkan kita? 

SUSAH #2 : Susah nak bayar pinjaman pendidikan
PTPTN
PTPTN: Jalan, Separuh Jalan atau Terus Jalan
Selalu juga saya perhatikan golongan muda yang baru bergraduan apabila memilih 'kereta besar' seringkali juga susah untuk membayar pinjaman pendidikan mereka. Apabila PTPTN mulai mengambil tindakan, maka semua orang akan dipersalahkan. Hutang PTPTN yang tidak dibayar secara konsisten akan menjejaskan CCRIS anda. Barangkali perkongsian PTPTN: Jalan, Separuh Jalan atau Terus Jalan boleh dijadikan panduan.   

SUSAH #3 : Susah nak beli kediaman
Perlu disedari juga komitmen bulanan kereta di bank juga akan dikira sebagai Debt Service Ratio (DSR) atau dalam bahasa Malaysia Nisbah Hutang Berbanding Pendapatan. Umumnya, kelulusan pinjaman meletakkan syarat DSR tidak lebih 70%. Sebagai contoh:
  • Gaji bersih selepas bergraduan = RM3000 (selepas di tolak KWSP, SOCSO dan PCB)
Komitmen bulanan:
  • Hutang PTPTN = RM150
  • Hutang kereta = RM700
  • Hutang rumah yang hendak dimohon = RM1000
  • Jumlah komitmen bulanan = (RM150 + RM700 = RM 1850 sebulan)
Maka, DSR = RM1850 (jumlah komitmen bulanan termasuk hutang bakal dibuat)/RM3000 (gaji bersih setiap bulan) x 100 = 61.7%. Bagi kes ini, kebiasaanya bank akan mempertimbangkan permohonan bagi mendapatkan pinjaman untuk DSR yang kurang daripada 70%. Terdapat juga bank yang mengenakan syarat yang agak ketat dengan memasukkan sekali kos sara hidup sebagai dalam komitmen bulanan untuk pengiraan DSR. Bagi situasi ini, individu tersebut masih boleh membeli sebuah rumah dengan syarat mencari rumah yang harganya lebih rendah. 

SUSAH #4 : Susah pula bersedekah
Apabila bayaran 'kereta besar' mulai menjadi bebanan, maka timbul pula duit sayang dikeluarkan untuk bersedekah. Ada yang berhasrat untuk bersedekah, tetapi asyik 'berkira-kira' dan akhirnya langsung tidak bersedekah. Barangkali perkongsian Sedekah: 'Kira-Kira' atau 'Berkira-Kira' boleh dijadikan bacaan. 

SUSAH #5 : Susah sangat buat simpanan
Keijidosha: Ada Aku Kisah!
Pastikan ada simpanan bersamaan 3 - 6 bulan gaji
Apabila 'berkereta besar', ia berkadar-langsung dengan perbelanjaan yang agak besar untuk memilikinya. Apabila sebahagian gaji dihabiskan ke kereta, dikhuatir pula tiada simpanan untuk dana kecemasan dan membeli kediaman. Nasihat saya Belilah 'Kediaman' dan Bukannya 'Kereta Idaman'

ORANG KATA

Percayalah apa sahaja pilihan jenis kereta kita nanti akan ada orang yang mengata. Usah didengari atau fikirkan apa yang 'orang kata'. Usah juga berterusan menjalani kehidupan berdasarkan apa yang orang akan kata. Pedulilah apa yang orang hendak katakan! Paling penting jika kita pilih keijidosha pun kita tidak susah! Boleh juga katakan pada mereka, "Keijidosha: Ada Aku Kisah!"

Sekadar perkongsian dari kejauhan. Sayonara! Sampai jumpa lagi. 

Related Posts

Keijidosha: Ada Aku Kisah!
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak