Wednesday, April 27, 2016

Kanser Tahap 4

kancer tahap 4, rumah subsale
Musim Bunga di Sendai, Jepun

MOTIVASI KEWANGAN

Semenjak saya kongsikan serba sedikit perkongsian di laman 'muka buku' berkaitan cerita-cerita motivasi kewangan, ramai juga di kalangan rakan yang bertanyakan berkaitan isu pengurusan kewangan dan pembelian rumah pertama. Terbaru, saya mendapat mesej daripada bekas pelajar yang bertanyakan mengenai cara membeli rumah 'subsale'. Saya sedikit terkesan kerana tidak menyangka pemilik kepada rumah yang bakal dibeli oleh 'ex-student' saya ini merupakan rakan sekerja yang pernah saya kenali. 

KANSER TAHAP 4

Saya sedikit terkesan kerana tidak menyangka pemilik kepada rumah yang bakal dibeli oleh bekas pelajar saya ini merupakan rakan sekerja yang pernah saya kenali. Kanser tahap 4 yang dihidapi oleh pemilik rumah ini hanya diketahui daripada bekas pelajar saya yang bertanyakan proses pembelian rumah tersebut.

Tahap Kancer (Source: http://www.md-health.com/)

Terdapat beberapa pengajaran buat kita semua.

#1 TAKAFUL

Saya dimaklumkan pemilik rumah terpaksa menjual rumahnya kerana memerlukan duit bagi rawatan kanser tahap 4.Iktibar yang kita perlu ambil disini, peruntukan juga sedikit wang bagi perlindungan takaful/ insurans khususnya bagi penyakit kritikal. Diwaktu muda, premium yang perlu dibayar masih rendah dan murah. Saya sendiri tidak tahu nasib saya sekeluarga di masa hadapan. Atas sebab itu saya galakkan untuk memilih pelan takaful/ insurans yang tidak membebankan kita. Saya yakin ramai di kalangan pelajar dan rakan di 'muka buku' yang menjadi perunding takaful/ insurans. Oleh itu, sebagai agen berikan nasihat yang ikhlas dan bukan kerana komisyen semata-mata. Hanya pelan takaful/ insurans yang benar-benar diperlukan dicadangkan kepada bakal prospek/ client. Manakala, sebagai muslim jadikanlah takaful sebagai pilihan utama.

#2.  PELUANG DAN SIMPANAN

Oleh kerana pemilik rumah ini agak terdesak, beliau menjual rumah tersebut dengan harga RM150K. Harga ini dijual dibawah harga pasaran. Saya sangat memahami harga rumah di sini kerana saya juga memiliki rumah di kawasan ini. Terkini, rumah yang sama (apartment) dijual dengan harga RM200K! Ada kala peluang terbuka didepan mata. Namun, disebabkan tiada simpanan boleh jadi kita terlepas peluang yang baik ini. Ex-student saya hanya ada RM3K simpanan tunai dan RM3K di Akaun 2 KWSP. Mujur sekarang ini ada beberapa bank yang menawarkan skim rumah pertama dengan pakej 'zero entry cost'. Saya galakkan beliau memohon dengan segera. Sebab itu sangat digalakkan perlu ada simpanan bersamaan 3-6 bulan gaji. Boleh juga menjadikan emas sebagai simpanan kerana pada waktu seperti ini boleh digunakan. Saya selalu ingat pesanan guru saya, peluang masih terbuka luas jika kita ada tabungan simpanan.
Rumah subsale
Hasrat Membeli Rumah 'Subsale'

#3.  RUMAH 'SUBSALE'

Masih ramai yang tidak nampak kelebihan membeli rumah subsale atau orang selalu sebut rumah '2nd hand'. Saya pernah membeli rumah secara lelongan dan subsale. Antara kelebihan subsale kita boleh berunding dengan pemilik. Saya cadangkan ex-student saya ini berunding dengan pemilik rumah untuk berikan deposit sekadar yang dia mampu. Tidak semestinya 10%. Mohon juga kebenaran pemilik rumah untuk buat 'mark-up loan' disebabkan pemilik rumah menjual dibawah harga pasaran. Semua ini boleh dilakukan sebab saya sendiri pernah gunakan kaedah ini. Tiada yang mustahil.

#4. PEGUAM BUDIMAN

Saya percaya masih ramai peguam budiman yang boleh memberikan nasihat yang tidak salah disisi undang-undang bagi membantu mereka dalam situasi seperti ini. Saya telah berikan 'contact no' peguam yang dapat membantu pelajar saya ini. Proses pembelian rumah ini sedikit sukar kerana pemilik rumah sedang terlantar di hospital. Oleh itu, jika memilih peguam yang kurang budiman akan menjadikan proses pembelian rumah ini bermasalah. Saya sendiri pernah mempunyai pengalaman pahit berurusan dengan peguam semasa pembelian hartanah. Tidak akan saya lupa sehingga akhir hayat.

#5. PERCAYA REZEKI

Kita boleh atur pelbagai strategi dan cara. Kita boleh terus berpegang kepada peribahasa 'hendak seribu daya, tak nak seribu dalih' dan 'dimana ada kemahuan, disitu ada jalan'. Namun, kita jangan lupa konsep rezeki. Jika ditakdirkan itu rezeki kita, kita akan dapat. Oleh itu, terus berikan keyakinan dan minta kepada Maha Pemberi Rezeki. Sebagai hambaNya kita perlu berusaha sedayanya. Sekali lagi terima kasih kerana sudi membaca post yang sedikit panjang ini. Ada ibrah (pengajaran) yang boleh kita ambil untuk diri sendiri atau kongsikan dengan mereka yang dikenali.

Semoga bermanfaat.

Sayonara! Sampai jumpa lagi.

Related Posts

Kanser Tahap 4
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

1 comments :

Write comments

Tudung kanak-kanak