|
'Irasshaimase' Amalan Usahawan Jepun |
PENGENALAN
Apabila kita
melangkah masuk ke kedai-kedai mahupun pasaraya di Jepun seringkali kita akan terdengar
sapaan “Irasshaimase” daripada para pekerja di kedai tersebut. Peringkat
permulaan saya langsung tidak mengerti maksud sapaan mahupun istilah ini. Saya
sangat pasti yang sapaan tersebut merujuk kepada saya sebagai pelanggan. Begitu
mesra dan terasa sangat dihargai kehadiran saya. Bukan sahaja kepada saya
sebagai gaijin (orang luar). Malah,
sapaan tersebut sering diberikan kepada semua orang yang masuk ke kedai dan
berterusan setiap kali kita berselisih dengan pekerja yang lain. Rupa-rupanya
maksud “irasshaimase” merujuk kepada “selamat datang ke kedai (tempat) kami” dan saya
begitu teruja bila disapa sedemikian. Terasa kehadiran kita seakan sangat
dihargai.
|
Kembara Usahawan Muka Surat 1 (Majalah HALUAN) |
IRASSHAIMASE
Saya yakin sapaan
“selamat datang ke kedai kami” turut dipraktikkan di Malaysia. Namun, di Jepun
hampir semua kedai sama ada kecil mahupun besar dan pasaraya yang pernah saya kunjungi
di sini akan memberikan sapaan “irasshimase” dengan penuh senyuman dan
kemesraan. Inilah sikap yang perlu ada dan boleh diterapkan kepada setiap
usahawan mahupun para pekerja yang membawa nama perniagaan seseorang usahawan.
Bila disapa dengan mesra, pastinya pelanggan akan merasa dihargai dan setiap
individu merasa seronok bila dihargai.
MENGHARGAI PELANGGAN
Terdapat banyak
kaedah yang boleh diamalkan oleh seseorang usahawan dalam menzahirkan konsep
‘menghargai pelanggan’ dalam perniagaan mereka. Selain sikap mesra pelanggan
seperti senyuman dan ucapan salam, usahawan boleh mempamerkan kesediaan dan
kesungguhan untuk membantu pelanggan mereka. Sebagai contoh, saya suka melihat
kesungguhan pekerja Jepun dalam membantu pelanggan mereka terutama apabila bertanya
dan memerlukan pertolongan. Mereka akan berusaha menerangkan kepada kita
walaupun kita tidak memahami bahasa mereka. Kebiasaannya, mereka akan membawa kita
sehingga ke kedudukan barangan yang dicari. Paling mencuit hati, jika kita
bertanyakan kedudukan tandas mereka akan menunjukkan kita sehingga sampai di
pintu tandas. Situasi seperti ini biasa ditemui dan atas sebab itulah saya
tidak terlalu kekok bila membeli-belah dan berada di Jepun walaupun sangat
sedikit memahami bahasa mereka.
|
Kembara Usahawan Muka Surat 2 (Majalah HALUAN) |
MERUNTUN HATI PELANGGAN
Persaingan dalam
perniagaan sememangnya tidak dapat dipisahkan. Selain memberikan tumpuan kepada
aspek produk mahupun perkhidmatan, seseorang usahawan sangat perlu untuk
menumpukan perhatian kepada strategi yang berupaya meruntun hati pelanggan
mereka. Jika pelanggan berpuas hati, pastinya mereka akan berterusan menggunakan
produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Selain itu, sikap mesra dan menghargai
pelanggan berupaya menjadi strategi perniagaan yang sangat bermakna dalam
membezakan sesebuah perniagaan seseorang usahawan dengan usahawan yang lain. Semoga
amalan yang sedikit ini dapat diterapkan dan diamalkan dalam setiap diri
usahawan. Jika ini diamalkan saya yakin bukan hanya pelanggan yang seronok
untuk ke premis kita malah kita turut teruja sebagai usahawan. Sayonara dan
salam usahawan dari bumi sakura!
|
Muka Hadapan Majalah HALUAN |
'Irasshaimase' Amalan Usahawan Jepun
4
/
5
Oleh
Unknown