Tuesday, October 20, 2015

'Irasshaimase' Amalan Usahawan Jepun

Irasshaimase Amalan Usahawan Jepun
'Irasshaimase' Amalan Usahawan Jepun

PENGENALAN

Apabila kita melangkah masuk ke kedai-kedai mahupun pasaraya di Jepun seringkali kita akan terdengar sapaan “Irasshaimase” daripada para pekerja di kedai tersebut. Peringkat permulaan saya langsung tidak mengerti maksud sapaan mahupun istilah ini. Saya sangat pasti yang sapaan tersebut merujuk kepada saya sebagai pelanggan. Begitu mesra dan terasa sangat dihargai kehadiran saya. Bukan sahaja kepada saya sebagai gaijin (orang luar). Malah, sapaan tersebut sering diberikan kepada semua orang yang masuk ke kedai dan berterusan setiap kali kita berselisih dengan pekerja yang lain. Rupa-rupanya maksud “irasshaimase” merujuk kepada “selamat datang ke kedai (tempat) kami” dan saya begitu teruja bila disapa sedemikian. Terasa kehadiran kita seakan sangat dihargai.

Kembara Usahawan Muka Surat 1 (Majalah HALUAN)
Kembara Usahawan Muka Surat 1 (Majalah HALUAN)

IRASSHAIMASE

Saya yakin sapaan “selamat datang ke kedai kami” turut dipraktikkan di Malaysia. Namun, di Jepun hampir semua kedai sama ada kecil mahupun besar dan pasaraya yang pernah saya kunjungi di sini akan memberikan sapaan “irasshimase” dengan penuh senyuman dan kemesraan. Inilah sikap yang perlu ada dan boleh diterapkan kepada setiap usahawan mahupun para pekerja yang membawa nama perniagaan seseorang usahawan. Bila disapa dengan mesra, pastinya pelanggan akan merasa dihargai dan setiap individu merasa seronok bila dihargai.


MENGHARGAI PELANGGAN

Terdapat banyak kaedah yang boleh diamalkan oleh seseorang usahawan dalam menzahirkan konsep ‘menghargai pelanggan’ dalam perniagaan mereka. Selain sikap mesra pelanggan seperti senyuman dan ucapan salam, usahawan boleh mempamerkan kesediaan dan kesungguhan untuk membantu pelanggan mereka. Sebagai contoh, saya suka melihat kesungguhan pekerja Jepun dalam membantu pelanggan mereka terutama apabila bertanya dan memerlukan pertolongan. Mereka akan berusaha menerangkan kepada kita walaupun kita tidak memahami bahasa mereka. Kebiasaannya, mereka akan membawa kita sehingga ke kedudukan barangan yang dicari. Paling mencuit hati, jika kita bertanyakan kedudukan tandas mereka akan menunjukkan kita sehingga sampai di pintu tandas. Situasi seperti ini biasa ditemui dan atas sebab itulah saya tidak terlalu kekok bila membeli-belah dan berada di Jepun walaupun sangat sedikit memahami bahasa mereka.

Kembara Usahawan Muka Surat 2 (Majalah HALUAN)
Kembara Usahawan Muka Surat 2 (Majalah HALUAN)

MERUNTUN HATI PELANGGAN

Persaingan dalam perniagaan sememangnya tidak dapat dipisahkan. Selain memberikan tumpuan kepada aspek produk mahupun perkhidmatan, seseorang usahawan sangat perlu untuk menumpukan perhatian kepada strategi yang berupaya meruntun hati pelanggan mereka. Jika pelanggan berpuas hati, pastinya mereka akan berterusan menggunakan produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Selain itu, sikap mesra dan menghargai pelanggan berupaya menjadi strategi perniagaan yang sangat bermakna dalam membezakan sesebuah perniagaan seseorang usahawan dengan usahawan yang lain. Semoga amalan yang sedikit ini dapat diterapkan dan diamalkan dalam setiap diri usahawan. Jika ini diamalkan saya yakin bukan hanya pelanggan yang seronok untuk ke premis kita malah kita turut teruja sebagai usahawan. Sayonara dan salam usahawan  dari bumi sakura! 

Muka Hadapan Majalah HALUAN
Muka Hadapan Majalah HALUAN

Related Posts

'Irasshaimase' Amalan Usahawan Jepun
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak