Thursday, July 14, 2016

Hamba Kereta

jangan jadi hamba kereta
Kereta Sensei Saya Yang Berstatus Professor

HAMBA KERETA

1.  Elakkan duit bocor kerana kereta, lebih baik membeli rumah ataupun harta.

2.  Belilah kereta mengikut keperluan, bukannya terlalu mengikut kemahuan.

3.  Tak salah kita membeli kereta, jika itu memang keperluan kita.

4.  Apa guna 'spoiler' kereta dipasang tinggi, kereta dibeli nilainya menyusut dan semakin rugi.

5.  Masa depan tak akan terang jika kereta dipasang 'sport light' atau dihias lampu, fikirkan dahulu sebelum membeli kereta yang paling mampu. 

6.  Hamba kereta asyik dengan pujian dan kata-kata, usah dibiarkan duit habis menghias dan 'modify' kereta. 

7. Seronok tukar 'sportrim' dan ganti tayar, jangan sampai duit PIBG dan buku anak susah pula nak bayar. 

8.  Kereta dibasuh, dijaga dan sayangnya tidak terperi, malulah jika duit bulanan buat orang tua pun tak mampu nak beri.

9.  Memiliki kereta mahal memanglah bergaya, tapi itu tak menjanjikan kita untuk kaya.


10. Janganlah kita menjadi hamba kereta, fokuslah dalam membeli rumah atau mengumpul harta. 



INFO GAMBAR


Kereta kecil atau lebih dikenali sebagai keijidousha (軽自動車) ini merupakan kereta milik sensei saya. Walaupun beliau merupakan seorang Professor do 'Graduate School' kami, beliau tetap memilih kereta K-Cars (Compact Car) sebagai kereta pilihan. 

Menurut sensei saya, tidak dinafikan kos memiliki kereta yang tinggi dan kecekapan pengangkutan awam di Jepun menjadi fakto dan penyebab beliau memilih keijidousha ini. 

Menurut sensei saya, tidak dinafikan kos memiliki kereta yang tinggi dan kecekapan pengangkutan awam di Jepun menjadi faktor dan penyebab beliau memilih keijidousha ini. 

Namun, kata-kata beliau begitu menarik perhatian saya. Kata sensei saya:
"Hidup ini penuh pilihan. Saya boleh memilih pelbagai model kereta yang ada di pasaran Jepun. Namun, saya memilih kereta berdasarkan keperluan dan fokus kepada penambahan aset."

Menurut rakan saya nihonjin (orang Jepun), walaupun kereta yang dimiliki oleh sensei saya ini kelihatan biasa-biasa, tetapi saya dimaklumkan beliau juga merupakan oyasan (tuan rumah) yang luar biasa.

Namun, kata-kata beliau begitu menarik perhatian saya. Kata sensei saya:
"Hidup ini penuh pilihan. Saya boleh memilih pelbagai model kereta yang ada di pasaran Jepun. Namun, saya memilih kereta berdasarkan keperluan dan fokus kepada penambahan aset."

Menurut rakan saya nihonjin (orang Jepun), walaupun kereta yang dimiliki oleh sensei saya ini kelihatan biasa-biasa, tetapi saya dimaklumkan beliau juga merupakan oyasan (tuan rumah) yang luar biasa. 

Barangkali suatu hari nanti saya juga boleh belajar rahsia dan ilmu menjadi oyasan yang berjaya seperti sensei.

Arigatou sensei!

Sekadar perkongsian dari kejauhan.

Sayonara! sampai jumpa lagi. 

Perkongsian ini pernah dikongsikan di facebook saya di https://goo.gl/8o8qTQ

Related Posts

Hamba Kereta
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak