Wednesday, December 23, 2015

Buku 'Zero Hutang': Bacaan Santai di Jepun

Zero Hutang - Bukan Mudah, Tapi Tak Mustahil!
Zero Hutang - Bukan Mudah, Tapi Tak Mustahil!

CELIK WANG

Berdasarkan pemerhatian saya dari kejauhan, kelihatan fenomena 'Celik Wang' dan juga 'Keusahawanan' di kalangan generasi muda di tanahair semakin berkembang. Ramai di kalangan golongan muda yang sudah menyedari betapa pentingnya memulakan simpanan dan pelaburan sejak dari awal lagi. Rentetan 'gelombang' dan fenomena ini, saya juga berkesempatan mengenali beberapa rakan di 'alam maya' yang turut sudi berkongsi ILMU dan PENGALAMAN sehingga ada yang sanggup menganjurkan seminar/bengkel secara percuma atau dengan bayaran yang agak rendah. Adakala seminar atau bengkel yang dianjurkan turut menjemput mereka yang telah terbukti berjaya dalam bidang masing-masing. Ada speaker yang berpengalaman luas dalam pembelian dan pelaburan hartanah, pelaburan saham, emas sebagai simpanan/ pelaburan dan juga strategi perniagaan melalui internet. Terasa rugi juga diri ini apabila saya di kejauhan tidak berpeluang untuk menyertai seminar atau bengkel seperti ini. Terdetik juga di hati, kenapa situasi seperti ini tidak saya perolehi di kala usia saya masih muda? Jika lebih awal saya mendapat pendedahan, barangkali banyak kesilapan dalam pengurusan kewangan yang pernah kami lakukan dapat dielakkan. Didoakan semoga usaha-usaha murni mereka ini mendapat ganjaran daripadaNya kelak. 

IDEA BER'BLOG'

Pada asalnya idea menulis blog ini lebih kepada ingin berkongsi dan interaksi terus dengan para pelajar saya. Peringkat awal, saya menumpukan kepada perkongsian berkaitan 'Keusahawanan' dan kemudian melihat aspek 'Pengurusan Kewangan' juga perlu diberikan perhatian memandangkan agak ramai golongan muda termasuk bekas pelajar-pelajar saya yang pernah terjebak dengan skim-skim pelaburan yang merugikan. Bukan itu sahaja, malah ada di kalangan mereka yang diisytihar MUFLIS di kala usia masih muda. Kini, apabila saya berada di 'Negara Matahari Terbit', perkongsian pengalaman kami di sini juga turut dikongsikan dalam blog ini. Semoga sedikit-sebanyak perkongsian daripada blog ini boleh menjadi amal sebagai bekalan buat kami menuju 'Destinasi Abadi' di sana nanti.  

HIDUP 'BIASA-BIASA'

Sebagai contoh, saya mengenali secara peribadi Saudara Mohd Zulkifli Shafie sejak dari zaman belajar di universiti lagi. Individu yang boleh digambarkan hidup 'biasa-biasa' sepertimana kebanyakan orang lain termasuklah diri saya. Kami tidak mewarisi harta yang melimpah-ruah sepertimana yang digambarkan dalam drama-drama Melayu mahupun cerita-cerita Sinetron yang masih berlegar dalam saluran tv di tanahair. Hidup seperti ini penuh dengan ilusi dan fantasi serta seringkali tidak berpijak pada dunia yang realiti. Hakikatnya, kami 'orang biasa-biasa' ini juga mempunyai impian untuk mengubah taraf kehidupan dan ingin keluar daripada 'Zon Hutang'.

ZON HUTANG

Jika anda juga hidup 'biasa-biasa' seperti kami dan ada impian untuk keluar dari 'Zon Hutang'. Atau barangkali anda merupakan seorang graduan yang ingin tahu ilmu asas pengurusan kewangan, atau sesiapa sahaja yang ingin mengetahui tip bagi 'Kebebasan Kewangan' atau juga sering merasakan duit gaji tidak 'cukup-cukup'. Maka, buku Zero Hutang - Bukan Mudah Tapi Tidak Mustahil hasil tulisan rakan saya iaitu Saudara Mohd Zulkifli Shafie merupakan buku yang dicadangkan untuk dibaca. Sekadar penafian, ini BUKAN advertorial berbayar! Saya menulis atas kerana "jika ia baik untuk saya, kenapa tidak dikongsikan buat mereka yang lain". 

'WALK THE TALK'

Zero Hutang
Penulis Zero Hutang Individu Yang 'Walk The Talk'

Sepertimana saya kata sebelum ini, saya mengenali penulis ini sejak zaman belajar di universiti lagi. Boleh saya katakan Saudara Zul merupakan penulis yang "walk the talk". Jika beliau menyatakan 'Hidup Di Bawah Kemampuan' ia bukan hanya sekadar kata-kata, malah saya sendiri pernah melihat apa yang beliau katakan. 

MELEBIHI 10.2K SHARE

7 Strategi Saya Bebas Hutang
7 Strategi Saya Bebas Hutang

Saya masih teringat perkongsian beliau yang bertajuk 7 STRATEGI SAYA BEBAS HUTANG yang dikongsikan dalam blog beliau sebelum ini. Kini perkongsian tersebut telah viral dan dikongsikan melebihi 10.2K share (22.12.15)! Sejak dari itu, blog beliau www.mohdzulkifli.com semakin mendapat perhatian lebih-lebih lagi berkaitan pengurusan kewangan dan juga simpanan serta pelaburan emas. 

ZERO HUTANG

Atas permintaan khususnya daripada pembaca blog beliau, buku 'Zero Hutang' telah berjaya diterbitkan melalui syarikat pencetakan Galeri Ilmu. Buku ini memberikan dimensi baru dari sudut pandangan beliau secara peribadi dalam aspek:

# Mengurus Simpanan
# Motivasi Kewangan
# Pengurusan Hutang
# Strategi Kekayaan
# BONUS: Urus Harta Untuk Mati

TEKNIK AJAIB

Perlu diingatkan, buku ini tidak menjanjikan formula luar biasa atau teknik ajaib untuk melangsaikan hutang. Namun, buku ini dilihat sangat bersesuaian bagi mereka yang ingin dan mempunyai prinsip untuk mencapai "kebebasan kewangan". Juga diingatkan, 'Zero Hutang' ini turut menekankan persoalan PRINSIP dan bukannya TEKNIK. Sebagai perbandingan, ramai yang hidup menjana hutang bukan kerana tidak mengetahui TEKNIK berhutang, tetapi kerana tiadanya PRINSIP untuk elak berhutang keliling pinggang. Untuk mengetahui senarai lengkap isi kandungan buku 'Zero Hutang' ini anda boleh layari di http://www.mohdzulkifli.com/zero-hutang.

HARGA BUKU ZERO HUTANG 

Buku Zero Hutang
Buku Zero Hutang

Berapa harga buku ini? Sangat bersesuaian dan boleh dikatakan antara buku pengurusan kewangan yang agak murah harganya iaitu hanya RM15.00 (Semenanjung) / RM17.00 (Sabah dan Serawak) tidak termasuk GST. Anda juga boleh membeli buku Zero Hutang di kedai-kedai buku berhampiran. Malah jika anda mahu, perkhidmatan dan pembelian secara pos turut disediakan dengan tambahan kos sebanyak:

  • RM7 Poslaju Semenanjung (termasuk GST)
  • RM11 Poslaju Sabah/ Serawak (termasuk GST)
  • RM4 Pos Berdaftar Semenanjung (sampai 4-5 hari bekerja)
  • RM5 Pos Berdaftar Sabah/ Serawak (sampai 4-5 hari bekerja)

Berminat dengan buku ini? Sila hubungi isteri beliau Nadjah Mohammad Hussain di 019-927 2780 (SMS, WhatsApp). 


Zero Hutang - Bukan Mudah Tapi Tak Mustahil
Zero Hutang - Bukan Mudah Tapi Tak Mustahil

BACAAN SANTAI

Akhir kata, saya sendiri telah memiliki buku ini dan menjadikan bacaan santai di Jepun. Boleh saya katakan ilmu yang dimiliki daripada perkongsian di dalam buku ini tidak ternilai harganya berbanding dengan harga yang perlu dibayar. 

Semoga perkongsian ini bermanfaat dan salam ukhuwah dari saya di Sendai, Jepun. 

Related Posts

Buku 'Zero Hutang': Bacaan Santai di Jepun
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

2 comments

Write comments
avatar
December 24, 2015 at 7:51 AM

Terima kasih juga Adik Yun Sing kerana sudi singgah di blog ini. Diharapkan juga Adik Yun Sing akan terus menulis dan semoga perkongsian ini juga memberikan manfaat buat golongan muda seperti Adik Yun Sing.

Reply

Tudung kanak-kanak