Monday, December 21, 2015

Gomén, Gomen dan Goménnasai

Gomén, Gomen dan Goménnasai
Gomén, Gomen dan Goménnasai

GOMENNASAI

Di Jepun ini seringkali kita akan mendengar orang menyebut perkataan "gomén" yang bermaksud maaf. Anak-anak saya kalau terbuat silap atau terpijak kaki bila bermain akan menyebut "gomén né" yang lebih bermaksud "maaf ya". Maka istilah ini dikira biasa disebut dalam kehidupan seharian di Jepun. Umumnya, bila orang berkata "maaf ya", kita akan berkata "takpa lah". Di sini orang Jepun biasanya akan kata "iie (iyek)" yang bermaksud "takpa/bukan". Istilah yang lebih formal, kalau meminta maaf di Jepun biasanya orang akan menyebut "goménnasai".

Goménasai
Goménasai

GOMEN

Di Malaysia, apabila kita menyebut istilah 'gomen' biasanya merujuk kepada mereka yang bekerja di sektor kerajaan. Perkataan ini sudah semestinya berasal daripada 'government' yang disingkatkan kepada 'gomen'. Pengalaman saya yang pernah bekerja lebih 7 tahun di institusi swasta dan kini di sektor kerajaan sememangnya ada banyak perbezaan.  Sebagai contoh, seakan tidak dinafikan mudah sangat kelihatan risalah, flayers, promosi sama ada 'hardcopy' mahupun email yang memberikan tawaran pinjaman peribadi (personal loan)

PINJAMAN PERIBADI

Teringat perbualan bersama bekas anak murid saya yang kini bekerja di sektor perbankan. Beliau pernah berkata kepada saya, orang bank 'sayang sangat' kepada mereka yang bekerja di sektor 'gomen' ini. Atas sebab itulah strategi pemasaran untuk tawaran promosi pinjaman peribadi sering disasarkan kepada pekerja-pekerja 'gomen'. Kini, strategi penawaran promosi pinjaman peribadi terus kepada sasaran dengan menghantar email mahupun SMS kepada mereka. Saya pernah kongsikan perkongsian ini di 'Lambaian Hutang' Menjengok E-Mail.   

PERSONAL LOAN 'BERTIMBUN'

Kadang-kala saya sendiri keliru dan tertanya-tanya, apakah sebab utama ramai mereka di luar sana yang mengambil pinjaman peribadi. Lebih parah, ada kes yang dimaklumkan oleh bekas pelajar saya yang kini bekerja di bank memaklumkan kepada saya terdapat kes permohonan pinjaman peribadi di mana komitmen pinjaman peribadi isi rumah bagi pasangan yang kedua-duanya bekerja di sektor kerajaan melebihi 60% daripada pendapatan yang diperolehi setiap bulan. Saya turut dimaklumkan, ada kes yang beliau uruskan (suami dan isteri) telah mempunyai 2 pinjaman peribadi bagi setiap orang dan masih ingin membuat pinjaman peribadi yang baru. Kelihatan pasangan ini 'sungguh bersepakat' untuk terus menjana hutang yang bertimbun.

TIDAK PUAS

Gomén, Gomen dan Goménnasai
Pinjaman Peribadi

Pernah juga satu kes yang diuruskan dimana seorang kakitangan kerajaan yang gaji bersih RM1300 bertanyakan berkaitan permohonan beliau untuk membuat pinjaman peribadi. Bila ditanya sebab untuk membuat pinjaman peribadi. Jawapannya, hendak digunakan bagi pembelian sebuah motorsikal berkuasa tinggi. Sebagai pegawai bank, kadang-kala beliau juga kesian melihat mereka yang seakan 'tidak puas' memohon pinjaman peribadi sedangkan "sudah terang lagi bersuluh" yang kadar faedah (interest) yang dikenakan terhadap pinjaman peribadi adalah tinggi. Ini disebut dan diakui sendiri oleh orang yang bekerja di bank dan mereka yang terlibat secara langsung dalam menawarkan 'tawaran menarik' pinjaman peribadi ini.

PESAN GURU SAYA

Akhir kata, selalu teringat pesanan guru saya agar sentiasa (1) Kawal Diri (2) Fokus Ke Hadapan dan (3) Success Selalu. Semestinya dalam menghadapi tawaran-tawaran yang menarik ini perlulah kawal diri. Sudah pasti juga akan ada 'mehnah dan tribulasi' dalam perjalanan mencapai apa yang dihajati dan atas sebab itulah perlu terus fokus ke hadapan. Jangan lupa sentiasa berdoa dan fikirkan yang positif semoga 'success' menjadi destinasi kita semua.

Salam perkongsian dari kejauhan dan semoga bermanfaat.    

Related Posts

Gomén, Gomen dan Goménnasai
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak