Friday, December 18, 2015

8 Tip Kewangan Buat Pengantin Baru

8 Tip Kewangan Buat Pengantin Baru
8 Tip Kewangan Buat Pengantin Baru

MAJLIS PERKAHWINAN

Kebiasaannya, bulan DISEMBER ini ramai bekas pelajar saya yang akan mengakhiri zaman bujang mereka. Kini, jemputan walimah lebih mudah! Saya yang kini berada di perantauan turut mendapat jemputan melalui 'alam maya'. Sejujurnya, saya sangat hargai atas kesudian 'anak murid' yang sudi menjemput kami sekeluarga ke majlis 'raikan cinta' mereka. Selalunya, jika lokasi tidak terlalu jauh dan tiada urusan lain saya akan cuba memenuhi undangan pasangan tersebut. Oleh kerana kami tidak dapat hadir, hanya doa yang dapat dikirimkan dari kejauhan agar segala urusan Majlis Perkahwinan tersebut dipermudahkan olehNya dan semoga pasangan pengantin kekal bahagia hingga ke akhir hayat.

"Pasangan Pengantin Kita Raikan,
Hidup Di Atur Dengan Sepakat,
Bersamalah Kita Mendoakan,
Semoga Majlis Mendapat Berkat."

Tip Kewangan Pengantin Baru
Undangan Majlis Perkahwinan

RAJA SEHARI

Seringkali juga kita dengar 'Majlis Perkahwinan' disinonimkan dengan istilah 'Raja Sehari'. Mempelai diarak, dikompang dan duduk di atas pelamin bak putera/ puteri raja yang diraikan. Namun, benarlah sepertimana apa yang digambarkan, kemeriahan diraikan seperti raja hanyalah sehari, sedangkan kehidupan sebenar dan lebih realiti adalah bermula setelah majlis berakhir.

"Bunga Manggar Kanan dan Kiri,
Pengantin Baru Bak Raja Sehari,
Cincin Sudah Tersarung DiJari,
Tanda Ikatan Sudah Terpatri."


KEHIDUPAN SEBENAR

Dunia bercinta pastinya berbeza dengan kehidupan sebenar sebagai pasangan suami isteri. Apabila sudah sah menjadi suami isteri, sudah pasti setiap pasangan mengharapkan bahtera perkahwinan yang dibina kekal bahagia hingga ke akhir hayat. Dalam mengharungi bahtera rumah tangga ini, dilihat pengurusan kewangan juga sangat penting dan perlu diambil perhatian. Pernah saya mengenali pasangan yang rumahtangga mereka 'bergoyang' dek kerana masalah kewangan. Atas sebab itulah saya juga bersetuju bahawa kedudukan ekonomi rumahtangga juga boleh menjadi salah satu faktor kepada keretakan kebahagian yang telah dibina.  

8 TIP KEWANGAN

Berikut dikongsikan '8 Tip Kewangan' yang boleh diamalkan buat mereka yang baru sahaja berumahtangga atau lebih tepat setelah majlis pernikahan berlangsung.

Tip #1 - Lakarkan Destinasi
Selain berbincang mengenai bilangan anak, tempat tinggal dan lain-lain, ambillah juga masa untuk melakarkan destinasi 'bahtera perkahwinan' yang ingin dibawa ini. Anda dan pasangan dicadangkan turut menetapkan matlamat kewangan bagi jangka pendek dan jangka panjang. Sebagai contoh, bila target (tahun) ingin membeli rumah pertama? Hutang apa yang perlu dilangsaikan dengan segera? Berapa banyak kereta yang anda perlukan? Apabila destinasi yang ingin ditujui jelas, maka perancangan menuju ke destinasi akan mudah dilakarkan.

"Bunga Mawar Harum Mewangi,
Jambangan DiGubah Cantik Berseri,
Tiada Perancangan Memanglah Rugi,
Sakitnya Nanti Tidak Terperi."

Tip #2 - Kenalpasti Kedudukan Kewangan
Selain perkongsian perasaan, suka dan duka dalam melayari bahtera rumahtangga ini, kedudukan kewangan pasangan juga perlu dikenalpasti. Umumnya, tanggungjawab menyediakan keperluan buat keluarga adalah dibawah tanggungjawab suami. Namun, jika isteri ingin membantu bersama, barangkali perlu diperjelaskan bahagian pembayaran yang isteri boleh membantu. Sebagai contoh, kewangan suami boleh digunakan untuk membayar ansuran rumah dan kereta. Manakala, kewangan isteri boleh digunakan bagi keperluan dapur. Namun, bagi suami yang dikurniakan pasangan (isteri) yang berkerjaya, janganlah mengambil kesempatan terhadap mereka kerana secara fitrah menyediakan keperluan keluarga terletak dibahu suami. Barangkali perkongsian 'Bina Hutang' vs 'Bina Keluarga' boleh dijadikan panduan.


"Kasih DiPupuk Kian Bersemi,
Peranan Pasangan Perlu DiFahami,
Bantuan Isteri Meringankan Suami,
Tanggungjawab Sebenar DiBahu Suami."

Tip #3 - Wujudkan Dana Kecemasan
Kesilapan yang biasa dilihat daripada pengalaman rakan-rakan yang lain adalah ketiadaan 'Dana Kecemasan'. Ramai mereka yang terlibat dalam pengurusan kewangan mencadangkan agar setiap orang mempunyai 'Dana Kecemasan' sekurang-kurangnya 6 bulan bersamaan gaji mereka. Bagi situasi pasangan suami isteri, jumlah 'Dana Kecemasan' yang perlu ada adalah sebanyak 6 bulan pendapatan isi rumah iaitu gabungan kedua-dua pendapatan suami dan isteri. 'Dana Kecemasan' hanya digunakan apabila ia benar-benar diperlukan. Sebaiknya diasingkan akaun ini dan jika perlu barangkali boleh dibuat 'Akaun Bersama'. Jika tidak, setiap individu iaitu suami dan isteri perlu berusaha mewujudkan 'Dana Kecemasan' untuk setiap orang. Dicadangkan 10% daripada gaji bersih boleh diasingkan sebagai 'Dana Kecemasan' pada setiap bulan.


"Wajah Pengantin Berseri-Seri,
Bertambah Seri Dengan Hiasan,
Perjalanan Ini Ada Onak dan Duri,
Sediakanlah Juga 'Dana Kecemasan'."

Tip #4 - Haji Sebagai Matlamat
Bersamalah melangkah ke Tabung Haji bagi pendaftaran haji dan jadikanlah juga menunaikan haji sebagai matlamat kewangan. Bayangkan kegembiraan untuk menjadi tetamuNya di sana nanti bersama dengan pasangan anda. Lagi lewat anda mendaftar haji, lagi lewatlah giliran anda untuk menjadi tetamuNya. Barangkali perkongsian Haji Sebagai Matlamat Kewangan boleh dijadikan panduan.

Tip #5 - Sediakan Fail & Tentukan 'Budget'
Sudah pasti bagi memastikan 'matlamat kewangan' yang telah ditetapkan dapat dicapai dengan jayanya, budget dan aliran keluar masuk kewangan perlu ditetapkan pada setiap bulan. Seringkali berlaku apabila budget tidak ditetapkan dan pengaliran wang (keluar/masuk) tidak direkod, diakhir bulan langsung tiada simpanan dan lebih parah ada yang berbelanja melebihi daripada pendapatan yang diperolehi. Tentukan 'budget' dan sebaiknya perlu ada rekod aliran keluar/ masuk kewangan keluarga. Buat catatan bagi setiap perbelanjaan sepanjang bulan. Kenapa tidak dimulakan seawal bulan pertama perkahwinan? Untuk rekod kewangan, fail khas juga perlulah diwujudkan untuk menyimpan segala resit atau bil-bil yang terlibat.


"Usaha dan Doa Tidak Dilupakan,
Jagalah Rezeki dan Keberkatan,
Fail dan 'Budget' Perlu Disediakan,
Elakkan Berbelanja Melebihi Pendapatan."

Tip #6 - Komunikasi 'Bahasa Kewangan'
Selain berkomunikasi dengan menggunakan 'ayat-ayat cinta', jadikan juga bahasa-bahasa 'kewangan' seperti 'hutang mahu', liabiliti, aset, hartanah, debit dan kredit turut menjadi perbualan suami isteri. Ini bagi memastikan pasangan memahami istilah tersebut sebaiknya dan bersama bertindak dengan cara yang betul. Barangkali, pelaburan ilmu dengan membeli buku-buku berkaitan pengurusan kewangan boleh dibuat dan turut dibaca bersama pasangan. 

Tip #7 - Jauhi 'Hutang Mahu'
Elakkan dan bersamalah bertekad untuk menjauhi 'Hutang Mahu'. Sudah pasti untuk membeli rumah majoriti dikalangan kita tidak mampu untuk membeli secara tunai dan akan turut berhutang. Dalam situasi ini, rumah merupakan 'Hutang Perlu' dan bukannya 'Hutang Mahu'. Saya pernah kongsikan isu dan jenis-jenis 'Hutang Mahu' ini di 'Hutang Mahu' vs 'Hutang Perlu'. 

Tip #8 - Jaga Keberkatan Rezeki
Keberkatan rezeki ini bukanlah sekadar bertambahnya rezeki tersebut. Ada kalanya, pendapatan yang diperolehi tidaklah sebesar orang lain jika dibandingkan. Namun, duit yang diperolehi setiap bulan sentiasa mencukupi, tidak diuji dengan musibah atau ujian kehilangan dan sebagainya. Saya teringat pesan guru saya yang keberkatan rezeki boleh diperolehi dengan menjaga amanah kerja atau tugas yang diberikan. Bukan itu sahaja, sumbangan tetap buat ibu/bapa setiap bulan juga akan turut memberikan keberkatan terhadap rezeki. Seringkali berlaku, ramai yang mudah menukar dan bergaya dengan kereta model baru. Namun, apabila membicarakan tentang sumbangan buat orang tua di kampung sentiasa beralasan tidak mencukupi. Jika siaran tv berbayar boleh dilanggan dan komitmen bulanan terhadap kereta model baru tidak 'missed' dibayar, kenapa pula sumbangan buat orang tua hanya diberikan apabila pulang ke kampung 3-4 bulan sekali. Sememangnya orang tua di kampung tidak meminta, namun pemberian yang ikhlas dan konsisten pada setiap bulan anda akan dapat lihat keberkatannya.

SELAMAT PENGANTIN BARU

Akhir kata, selamat pengantin baru diucapkan dan didoakan agar semua pasangan berbahagia hingga ke akhir hayat. Semoga perkongsian tip ini menjadikan pasangan bersedia bukan sahaja dari aspek fizikal dan mental, bahkan turut mengambil kira faktor kewangan atau ekonomi dalam melayari bahtera kehidupan sebagai suami dan isteri.

"Jalani Kehidupan Dengan Sepakat,
Suami dan Isteri Sebagai Teman,
Kami Doakan Majlis Mendapat Berkat,
Laluilah Perjalanan Dengan Aman."

Related Posts

8 Tip Kewangan Buat Pengantin Baru
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak