Wednesday, December 2, 2015

Insolvensi dan Muflis: Menuju Tahun 2016

Insolvensi dan Muflis: Menuju Tahun 2016
Insolvensi dan Muflis: Menuju Tahun 2016

2015 KE 2016

Kini memasuki bulan Disember dan tahun 2015 akan melabuhkan tirainya dalam beberapa hari sahaja. Saya pasti ramai yang akan membuat 'check and balance' sama ada segala azam dan impian yang disasarkan pada tahun ini sudah dicapai ataupun tidak. Tidak kurang juga ada yang sudah mulai memikirkan apakah azam dan matlamat kewangan mereka bagi tahun 2016. 

KENAIKAN KOS

Berdasarkan pembentangan Baget 2015 yang lalu, bahang kenaikan kos sara hidup sudah mulai terasa. Sebagai contoh, penarikan subsidi Beras Super Tempatan (kadar 15% hancur) yang bakal berkuatkuasa mulai 31 Disember 2015 sudah pasti memberi kesan kepada mereka yang menggunakan beras tersebut (ST15/S15). Menurut maklumat harga terkini beras tersebut adalah RM17.50 dan selepas ditarik balik subsidi harga terbaru mulai 1 Januari 2016 adalah RM23.00. Begitu juga dengan pelupusan subsidi bagi penggunaan eletrik tidak lebih RM20, penarikan subsidi minyak masak dan juga kadar tambang baru bagi pengangkutan awam yang bakal distruktur semula sudah pasti memberikan kesan kepada mereka yang kini sedang menikmatinya. Hakikatnya, kos sara hidup akan terus meningkat dan setiap orang perlu bersedia dan terpaksa menghadapinya. 

NEGARA MAJU

Tahun 2016 yang bakal hadir akan menjadikan sasaran Malaysia dalam mengapai Wawasan 2020 semakin hampir. Sudah menjadi lumrah, status negara maju yang didambakan perlu dibayar dengan harganya. Di Jepun sebagai contoh, tidak dinafikan kos sara hidup juga agak tinggi. Di sini, jika tanpa kad insurans sudah pasti kos rawatan perubatan yang perlu dibayar adalah sangat tinggi. Begitu juga dengan bantuan elaun bagi anak-anak bersekolah yang turut diberikan di sini, pastinya perlu dibayar dengan cukai yang tinggi. Saya pernah bersembang dengan seorang rakan Jepun yang berkerja di universiti kami, turut merungut dengan kadar cukai yang perlu dibayar olehnya setiap tahun. Barangkali perbandingan Malaysia dan Jepun agak jauh dan tidak sesuai dibandingkan. Namun, aspek 'output' dan 'input' daripada cukai dan kebajikan juga boleh difikir-fikirkan bersama. 

INSOLVENSI DAN MUFLIS

Insolvensi dan Muflis: Menuju Tahun 2016
Sumber: www.utusan.com

Sebelum ini saya pernah kongsikan berkaitan insolvensi dan muflis ini di BANKRAP DUNIA, MUFLIS AKHIRAT. Kali ini saya terpanggil untuk mengingatkan semula diri ini dan juga khususnya bekas pelajar saya yang berada dalam kategori umur di bawah 35 tahun agar mengambil perhatian yang serius berkaitan kenyataan yang menyatakan "hampir 25,000 orang mereka yang berumur 35 tahun ke bawah bankrap dalam tempoh 5 tahun". Kenyataan ini juga boleh dibaca di MStar (sila klik). Ini bermakna, hampir 5,000 orang setiap tahun diisytiharkan muflis. Satu fakta yang perlu juga direnungkan bersama. Berdasarkan pengalaman saya sebelum ini yang pernah mengadakan program bersama Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK), kebanyakan mereka yang diisytiharkan muflis ini kerana lebih mengutamakan 'Gaya Hidup'. Kesannya, 'Gaya Hidup' inilah yang telah meningkatkan lagi 'Kos Sara Hidup' seseorang atau sesebuah keluarga. Saya juga pernah kongsikan perkongsian ini di 'GAYA HIDUP' TINGKATKAN 'SARA HIDUP'

TAMBAH PENDAPATAN

Insolvensi dan Muflis: Menuju Tahun 2016
Insolvensi dan Muflis: Menuju Tahun 2016

Salah satu cara dalam menghadapi cabaran kenaikan kos sara hidup ini adalah dengan meningkatkan pendapatan. Sudah pasti kenaikan kos sara hidup boleh diibaratkan faktor 'makro' iaitu di luar kawalan kita sebagai individu. Namun, strategi atau faktor 'mikro' yang masih berada dalam kawalan individu seperti menambah pendapatan dan menukar strategi 'gaya hidup' boleh turut difikirkan. Analoginya sepertimana yang digambarkan oleh Robert Kiyosaki iaitu orang yang hanya memberikan fokus terhadap penambahan pendapatan dan tidak mengubah strategi 'gaya hidup' akan penat dan 'stress' sepertimana tikus yang terus berlari laju dalam pusingan gelung. Situasi ini dinamakan sebagai 'Rat Race'. Natijahnya, penat sahaja menambah pendapatan, 'stress' dikala pulang kerja di lewat malam sehinggakan masa bersama anak-anak dan keluarga semakin sedikit dan kehidupan keluarga semakin terabai kerana ibu bapa sibuk menambah pendapatan. Apabila dikira, situasi tersebut boleh diibaratkan 'back to square one' atau barangkali mungkin lebih parah. Sebagai contoh, penambahan pendapatan seiring dengan kenaikan kadar hutang dan liabiliti. Saya begitu khuatir, jika tersalah langkah ramai lagi golongan muda yang berumur 35 tahun ke bawah turut menjadi penyumbang kepada peningkatan statistik mereka yang diisytiharkan muflis pada masa hadapan. 

14 ORANG MUFLIS SETIAP HARI

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan, satu angka yang agak memeranjatkan apabila dianggarkan hampir 14 orang yang diisytiharkan muflis setiap hari. Oleh itu, carilah ilmu pengurusan kewangan, berhati-hati dalam membuat pelaburan agar tidak terjebak dengan mana-mana SCAM dan buat ambillah masa dalam membuat 'check and balance' sama ada 'gaya hidup' yang kini diamalkan turut menyumbang ke arah peningkatan 'kos sara hidup' ataupun tidak. Jika sudah dikenal pasti punca 'gaya hidup' yang menjadi penyumbang kepada peningkatan 'kos sara hidup' ambillah strategi dan langkah dalam menghadapi tahun mendatang (2016). Apabila membaca berita tersebut seakan tidak percaya, namun itulah realiti yang perlu kita hadapi. 

Semoga Allah lindungi kita semua daripada terjebak dengan situasi ini. 

Sekadar perkongsian daripada kejauhan, Sendai, Jepun. 

Related Posts

Insolvensi dan Muflis: Menuju Tahun 2016
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak