Sunday, September 13, 2015

Usahawan Jepun Selepas Tsunami

USAHAWAN

Ramai yang berhasrat untuk memulakan perniagaan dan berminat untuk menjadikan 'usahawan' sebagai kerjaya pada masa hadapan. Namun, ramai yang takut mencuba dan takut juga untuk menghadapi kegagalan. Hakikatnya, kebanyakan usahawan yang berjaya pada masa sekarang merupakan mereka yang pernah mengalami kegagalan dalam perjalanan kehidupan mereka sebagai seorang usahawan. Benarlah, perjalanan seorang usahawan bukanlah seindah dan semudah apa yang disangka. Di sebalik kejayaan yang mereka kecapi, perlu juga kita menyelami 'mehnah dan tribulasi' sebenar yang telah dihadapi sebelum mereka kelihatan berjaya pada masa kini. 

USAHAWAN ONAGAWA, JEPUN

Ada rakan yang saya kenali peringkat awal menjalankan perniagaan dengan baik sekali tanpa ada halangan yang besar. Namun, kejayaan dan kesenangan yang dimiliki menjadi ujian buat dia dan keluarganya. Akhirnya, duit yang banyak hasil perniagaan tidak mampu menyelamatkan keluarga yang perjalanan yang dijalankan selama ini. Begitu juga terdapat rakan saya yang setelah 10 tahun lebih menjalankan perniagaan, barulah boleh menarik nafas lega setelah banyak duit simpanan dan rumah pertama terpaksa dijual untuk terus bertahan dalam perniagaan yang dibina. Kini, beliau memulakan hidup baru dan kian giat mengumpul harta serta mengembangkan perniagaan yang dimiliki. Setiap individu mahupun usahawan turut diuji dengan pelbagai ujian yang berbeza. 

USAHAWAN ONAGAWA

Saya berkesempatan ke Onagawa, Jepun untuk melihat sendiri bagaimana usahawan di sini bangkit semula daripada 'zero' setelah perniagaan, harta benda bahkan ahli keluarga hilang dan tenggelam bersama arus tsunami. Seorang rakan saya merasakan ujian yang dihadapinya sebagai seorang usahawan begitu besar buatnya. Saya ingatkan bagaimana pula nasib usahawan Onagawa yang boleh diibaratkan sebagai kerugian sepenuhnya (total loss). Semoga catatan ini boleh menyelami sendiri kepayahan mereka untuk bangkit semula selepas tsunami. Banyak yang ingin dikongsikan, buat sementara ini ikuti perkongsian "Usahawan Jepun Selepas Tsunami" di Majalah Haluan, Edisi 8. 

Semoga bermanfaat. 

Halaman 1 (Kembara Usahawan)

Halaman 2 (Kembara Usahawan)
Muka Hadapan (Majalah HALUAN, Edisi 8)

Related Posts

Usahawan Jepun Selepas Tsunami
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

4 comments

Write comments
avatar
September 13, 2015 at 7:50 PM

Terima kasih Nila Anggraini kerana sudi singgah di blog ini. Jumpa lagi ya.

Reply
avatar
September 14, 2015 at 6:42 AM

Terima kasih Nor Azman kerana sudi singgah. Sayonara, sampai jumpa lagi.

Reply

Tudung kanak-kanak