Wednesday, January 13, 2016

Pengalaman Bersama ONEXOX

Pengalaman Bersama ONEXOX
Pengalaman Bersama ONEXOX di Jepun

ONEXOX DI JEPUN

Sebelum ini pernah saya kongsikan pengalaman kami berada di Jepun yang menukar kepada perkhidmatan ONEXOX di ONEXOX Jelajah Jepun. Sebelum saya bertukar kepada ONEXOX, hampir setahun saya seakan menemui jalan buntu untuk menukar kepada pelan atau syarikat telekomunikasi yang lain lebih-lebih lagi saya telahpun berada di Jepun. Namun, saya tetap mencari dan sangat yakin "dimana ada kemahuan, disitu ada jalan".  Pada Oktober 2014 saya telah berada di Jepun dan pada akhir September 2015 pertama kali saya mendengar ONEXOX daripada salah seorang rakan kami yang baru tiba di sini. Namun, beliau sendiri kurang pasti sama ada saya boleh bertukar ke syarikat telekomunikasi yang lain dan saya masih boleh terus kekal dengan nombor telefon yang sama atau tidak kerana pengalaman beliau sendiri telah bertukar ke ONEXOX sebelum berhijrah ke sini. Akhirnya, perbualan kami berkaitan ONEXOX ini terhenti begitu sahaja tanpa solusi.

GOOGLE 'ONEXOX'

Pengalaman Bersama ONEXOX
Carian di Google 'Syarikat Telefon Jimat'
Disebabkan saya bertekad untuk mengurangkan perbelanjaan yang tidak perlu dan ke arah penjimatan bagi melangkah tahun 2016. Akhirnya, saya membuat carian di Google dengan menaip 'syarikat telefon jimat' dan menemukan saya dengan ONEXOX. Berdasarkan carian saya, ONEXOX sangat sinonim dengan konsep penjimatan. Walau bagaimanapun, diperingkat awal agak merisaukan memandangkan kami kini berada di luar negara dan dikhuatiri perkhidmatan yang ditawarkan oleh ONEXOX tidaklah sepertimana yang kami harapkan. Lebih-lebih lagi saya sendiri tidak pernah menukar ke mana-mana pelan atau syarikat lain semenjak memiliki telefon bimbit buat kali pertama dalam hidup iaitu lebih 15 tahun yang lalu! Namun, dek kerana matlamat saya dan isteri ingin sangat mengurangkan beberapa perbelanjaan bagi tahun 2016 dan termasuklah bil telefon, maka kami tetapkan juga pendirian untuk beralih ke perkhidmatan ONEXOX walaupun namanya kurang dikenali berbanding syarikat telekomunikasi yang lain.

TAWARAN ONEXOX

Sepertimana perkongsian saya sebelum ini, tawaran yang diberikan oleh ONEXOX boleh diibaratkan seperti "orang mengantuk, disorongnya bantal". Ia bukan sahaja menawarkan penjimatan dan saya masih boleh kekal bersama nombor telefon yang sama (MNP). Bahkan, tawaran ONEXOX yang membolehkan kredit dibawa kehadapan dengan tempoh sah sehingga 28 bulan (2 tahun 4 bulan) bagi mereka yang MNP telah berjaya menambat hati kami.

SEBULAN BERSAMA ONEXOX

Pengalaman Bersama ONEXOX
Di Terima Pada 15 Disember 2015
Tarikh 15 Januari 2016 akan datang genaplah tempoh sebulan kami menggunakan ONEXOX di sini. Namun, secara rasmi kami telah membuat proses MNP dan penamatan syarikat telekomunikasi yang lama serta telah menjadi pelanggan ONEXOX bermula pada 3 Disember 2015. Walau bagaimanapun, disebabkan kami berada di luar negara simkad ONEXOX tersebut perlu dipos kepada kami di sini. Saya bertuah kerana dalam pencarian syarikat telekomunikasi yang menjimatkan, saya bertemu dengan agen ONEXOX yang sah, bertanggungjawab dan sudi membantu sehinggakan saya boleh menggunakan talian ONEXOX di sini tanpa sebarang masalah. Saya juga yakin kebanyakan agen sah ONEXOX sudi membantu jika anda memerlukan maklumat dan bantuan daripada mereka.

Pengalaman Bersama ONEXOX
Tarikh Rasmi Sebagai Pelanggan ONEXOX

ONEXOX KE GUNUNG FUJI

Baru-baru ini kami berpeluang ke Tokyo semasa Fuyu Yasumi (Cuti Musim Sejuk). Sepanjang berada di Tokyo dan perjalanan kami dari Sendai yang hampir 5 jam dengan menaiki kereta, kami tidak menghadapi masalah dengan liputan ONEXOX. Ini kerana ONEXOX turut mengguna pakai prasarana CELCOM. Untuk makluman semua, di Jepun CELCOM bekerjasama dengan Softbank bagi perkhidmatan talian 'roaming' atau panggilan antarabangsa di sini. Oleh itu, selagi ONEXOX menggunakan prasarana yang sama dengan CELCOM, maka pengguna ONEXOX juga tidak akan menghadapi masalah liputan sepanjang berada di sini. Bukan itu sahaja, jika anda berada di '5th Station', Gunung Fuji anda juga tidak akan menghadapi masalah talian ONEXOX. Untuk makluman semua, 5th Station merupakan stesyen tertinggi sebelum pendaki memulakan pendakian ke puncak Gunung Fuji. Walaupun terdapat sedikit gangguan talian dalam perjalanan mendaki ke 5th Station Gunung Fuji, namun setibanya di 5th Station talian ONEXOX tidak menghadapi masalah.

Pengalaman Bersama ONEXOX
Sejuk dan Berkabus di 5th Station, Gunung Fuji

5 KELEBIHAN ONEXOX

Setelah saya dan isteri bertukar kepada ONEXOX, kami membuat kesimpulan bahawa terdapat 5 kelebihan yang kami perolehi.

Kelebihan #1: Berbaloi, Hanya RM30
Pengalaman Bersama ONEXOX
Hanya RM10 Untuk Simkad ONEXOX

Kos untuk kami bertukar ke ONEXOX dari luar negara hanya RM30 sahaja bagi 2 simkad yang berharga RM10 setiap satu dan RM10 untuk kos penghantaran. Bagi saya, ia sangat berbaloi kerana sebelum ini saya tidak pernah terfikir boleh membuat penukaran ke syarikat telekomunikasi yang lain dengan hanya menghubungi agen ONEXOX hanya melalui aplikasi WhatsApp dari Jepun. Saya juga tidak perlu ke pusat khidmat pelanggan syarikat sebelum ini bagi proses penukaran ke ONEXOX. Bukan itu sahaja, dengan pembelian simkad yang berharga RM10, saya juga memperolehi nilai kredit RM5 di dalam simkad tersebut. Tidak dinafikan, ONEXOX sememangnya berbaloi dan sangat berbaloi!

Kelebihan #2: 1800 SMS Percuma


Pengalaman Bersama ONEXOX
Tawaran 1800 SMS Percuma

Kini jumlah SMS terkumpul yang saya perolehi adalah sebanyak 300 SMS (untuk 2 bulan). Nilai SMS ini tidak akan berkurangan selagi tidak digunakan bahkan setiap bulan akan bertambah sebanyak 150 SMS selama 12 bulan. Bagi saya, SMS percuma ini ibarat 'dana kecemasan' yang boleh digunakan dikala memerlukan. Lagi pun benda percuma, bukan perlu dibayar pun!

Kelebihan #3: Jimat Lagi Menjimatkan
Sebelum ini setiap bulan kami perlu membayar hampir RM80 ++ bagi kedua-dua bil telefon yang saya dan isteri gunakan (pakej RM50 untuk saya dan RM30 bagi isteri saya). Oleh kerana, kami jarang sekali membuat panggilan dan hanya menggunakan telefon bimbit ini untuk urusan Transaction Authorisation Code (TAC) bagi urusan perbankan internet dan juga terus kekal dalam 'group' sosial (WhatsApp) di tanahair. Maka, sehingga kini saya tidak perlu membuat sebarang penambahan kredit. saya juga telah menikmati penjimatan kerana sebelum ini hampir setahun kami di sini perlu membayar RM80++ setiap bulan. Namun, setelah bertukar ke ONEXOX saya tidak perlu lagi membuat sebarang bayaran setinggi itu setiap bulan. Jika saya dan isteri membuat penambahan kredit RM10 setiap bulan sekalipun, kami masih boleh berjimat sebanyak RM60++ sebulan. Bagi kami "sudah terang, lagikan bersuluh" terbukti pemilihan ONEXOX boleh dikatakan jimat, lagi menjimatkan!

Kelebihan #4: Kadar Voice Mail Lebih Rendah


Pengalaman Bersama ONEXOX
Lebih Penjimatan Tanpa Caji Tersembunyi

Sebelum bertukar ke prepaid ONEXOX, seringkali lagi juga saya 'terkena' dengan caj-caj tersembunyi di penyata bil telefon (post-paid) saya sebelum ini. Sebagai contoh, pernah saya dicaj sebanyak RM1.50 bagi setiap panggilan yang tidak dijawab disebabkan saya mengaktifkan perkhidmatan 'roaming' di sini. Kini, kadar voice mail bagi ONEXOX yang kami nikmati lebih rendah berbanding sebelum ini.

Kelebihan #5: Kelebihan Kadar Istimewa Family & Friends (F&F)


Pengalaman Bersama ONEXOX
Kadar Istimewa Family & Friends (F&F)
Kadar istimewa bagi 10 nombor F&F dari semua rangkaian termasuk talian tetap dengan kadar istimewa menjadikan saya lebih teruja untuk mempromosikan ONEXOX kepada ahli keluarga saya di tanahair. Kini, hampir kesemua adik-beradik dan ibu bapa saya merupakan pengguna ONEXOX. Sebelum ini, ibu bapa saya perlu membuat penambahan kredit setiap bulan bagi memastikan nombor telefon mereka aktif atau masih terus boleh digunakan. Kini, ibu bapa saya tidak perlu lagi membuat penambahan kredit setiap bulan kerana sememangnya mereka jarang sekali membuat panggilan. Alternatif lain, 150 SMS yang diberikan percuma oleh ONEXOX setiap bulan turut boleh digunakan sepenuhnya oleh mereka.

ONEXOX DAN PENJIMATAN

Sememangnya selama sebulan lebih kami menggunakan ONEXOX sehingga kini terbukti ia merupakan syarikat telekomunikasi yang menawarkan 'penjimatan berganda'. Sebagai contoh, kami sendiri dapat berjimat sebanyak RM80++ sebulan. Satu nilai penjimatan yang besar bagi kami. Boleh dikatakan keputusan kami menukar ke ONEXOX merupakan keputusan yang sangat tepat dan tidak mengecewakan. Dikesempatan ini, saya ingin merakamkan penghargaan terima kasih kepada pihak penganjur 'Contest SOE' ini iaitu Saudara Muhamad Anuar Marsib yang juga merupakan penulis dan pemilik blog Coretananuar.com.

Pengalaman Bersama ONEXOX
Banner Contest SOE Terbaik 2015
Tidak dilupakan juga penghargaan terima kasih diucapkan kepada para penaja yang berbesar hati menaja Contest SOE ini iaitu:
coretananuar.com | dicount-hari2.blogspot.my | aktifmykad.com | tipsexamspa.com |  kartun-online.blogspot.my | ajumohit.com | Hamba Allah | Hamba Allah | Hamba Allah | ciktom.com | vitamin-cerdik.com
Akhir kata, terima kasih tidak terhingga buat ONEXOX atas tawaran penjimatan berganda dan juga kepada syarikat penyedia rangkaian kepada ONEXOX iaitu XOX Berhad yang turut berusaha untuk 'Patuh Syariah' dalam perjalanan perniagaan mereka sepertimana tertera dalam link http://www.sc.com.my.


Pengalaman Bersama ONEXOX
Syarikat XOX Bhd Senagai Penyedia Rangkaian ONEXOX

Sekadar perkongsian 'Pengalaman Bersama ONEXOX' dari kejauhan di Sendai, Jepun.

Sayonara! Sampai berjumpa lagi.

Related Posts

Pengalaman Bersama ONEXOX
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak