Wednesday, May 6, 2015

'Golden Week' dan 'Homeschooling'

sekolah di rumah
Hasil Tulisan Afifah Hasanah

GOLDEN WEEK (GW)

Golden Week (GW) merupakan cuti yang panjang di Jepun. Mulai 29 April sehingga 5 Mei merupakan cuti umum dan kebanyakan warga di Sendai yang bekerja akan meluangkan masa bersama keluarga. Sama juga situasi di Malaysia, waktu cuti yang panjang sebegini ramai yang akan pulang ke kampung atau membawa keluarga bersiar-siar. Di Sendai khususnya di taman-taman (koen) awam mudah kelihatan warga Jepun yang bersantai dan malah ada yang membawa khemah untuk 'berehat dan berhibur' bersama keluarga. Pastinya yang paling gembira adalah anak-anak. Oleh kerana esok sesi persekolahan akan bersambung semula dan kehidupan sebagai pelajar di Tohoku University kembali asal maka kami sekeluarga lebih suka untuk menghabiskan masa bersama anak-anak di rumah dan mengaplikasikan pendekatan 'homeschooling'. 
Sekolah di rumah
Golden Week di Jepun


HOMESCHOOLING

'Homeschooling' atau 'home education' merujuk kepada istilah yang sama dalam mengambarkan pendidikan di rumah. Oleh kerana anak-anak akan berada dalam sistem pendidikan di Jepun selama 3 tahun. Maka, kami sangat menyedari perlunya persiapan dalam pendidikan di Malaysia khususnya selepas mereka pulang ke tanahair semula pada tahun 2017 nanti. Tidak dinafikan pengalaman anak-anak bersekolah di sini merupakan saat yang manis buat kami dan anak-anak. Namun, kami menyedari bahawa anak-anak juga perlu disediakan dengan pendidikan di Malaysia khususnya Pendidikan Islam, Bahasa Malaysia dan English. Sebagai contoh, anak pertama kami yang kini Darjah 4 di sini tidak belajar subjek Bahasa English di sekolah. Maka, 'homeschooling' dilihat sebagai pendekatan yang perlu dilaksanakan bagi memastikan anak-anak tidak terlalu ketinggalan dalam sistem pendidikan di tanahair bila pulang kelak.

IQRA (1-6)

Sekolah di rumah
Iqra Juga Penting Di Bawa

Untuk memastikan anak kami khususnya Anisah Humairah (6 tahun) tidak ketinggalan dan mampu mengaji Al-Quran, Iqra dilihat merupakan alat bantuan mengajar yang boleh dibawa sekali semasa berhijrah ke sini nanti. Oleh kerana kami tertinggal Iqra 5 dan 6 maka pilihan lain adalah menggunakan aplikasi Iqra secara on-line. Pendekatan Iqra dilihat baik dan mampu menyediakan anak-anak sebelum mengaji Al-Quran sepenuhnya. Selain itu, masa juga boleh diisi terutama di antara senggang waktu di kala Maghrib ke Isyak bagi menunggu solat Isyak berjemaah. 

E-XRA


Homescholing, Sekolah di rumah
E-XRA Turut Di Cadangkan 

Selain itu, buku lain turut dicadangkan untuk dibawa sekali ke sini nanti sebagai pengisian untuk anak-anak adalah Modul Bacaan e-Xra. Terdapat 2 modul yang boleh dibawa dan digunakan untuk pendekatan 'homeschooling' dan pengisian aktiviti anak-anak dirumah. Antaranya, Mari Baca e-Xra (Bahasa Malaysia) dan Let's Read e-Xra (Bahasa English). 

LATIHAN DAN AKTIVITI

Latihan Untuk 'Homescholing'
Latihan Untuk 'Homescholing'
Selain daripada buku-buku yang bersesuaian pastinya juga aktiviti-aktiviti lain dan latihan-latihan yang mengikut silibus juga perlu bagi memastikan pendekatan 'homeschooling' ini tidak terhenti di pertengahan jalan. Banyak blog yang kami temui yang turut berkongsi pengalaman mereka dalam melaksanakan pendekatan 'homeschooling' kepada anak-anak mereka. Kami juga masih belajar, mencari-cari pendekatan yang bersesuaian dalam menyediakan anak-anak apabila kembali semula ke tanahair di samping menghadapi cabaran sistem pendidikan yang baru bermula di sini. 

Semoga perjalanan dan proses pembelajaran anak-anak kami di sini sentiasa dipermudahkan olehNya. 

Related Posts

'Golden Week' dan 'Homeschooling'
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak