Wednesday, May 20, 2015

Simpanan, Perlindungan dan Pelaburan

Simpanan, Perlindungan dan Pelaburan
Simpanan, Perlindungan dan Pelaburan

KELIRU

Ramai diantara kita yang masih keliru dengan istilah Simpanan, Perlindungan dan Pelaburan. Kesannya, ada di kalangan kita yang seakan terperangkap dengan situasi sama ada fokus hanya pada satu-satu instrumen kewangan atau langsung tidak membuat simpanan, perlindungan mahupun pelaburan. 

SIMPANAN

Secara umumnya, simpanan merupakan perkara yang paling asas. Tiada guna jika seseorang itu mampu menjana pendapatan yang lumayan setiap bulan tetapi sedikit pun daripada pendapatan tersebut tidak dapat dijadikan simpanan. Tiada simpanan boleh dikategorikan sebagai 5 TANDA KAYA TAK BERHARTA. Ramai pakar dan penulis buku-buku pengurusan kewangan mencadangkan agar seseorang itu perlu menyimpan sekurang-kurangnya 10% daripada jumlah pendapatan atau gaji yang diterima. Sebagai contoh, jika gaji RM3000 maka simpanan sebanyak RM3000 x 10%=RM300 setiap bulan perlu diterima sebagai ganjaran terhadap diri. RM300 tersebut akan disimpan sebagai 'dana kecemasan' di kala memerlukan.

5 CARA SIMPANAN TAK 'TERUSIK'

Secara umum, dana kecemasan yang diperlukan bagi setiap orang bergantung kepada cara hidup seseorang dan turut dicadangkan sekurang-kurangnya bersamaan 6 bulan gaji atau pendapatan. Rentetan contoh sebelum ini, jika pendapatan seseorang RM3000 sebulan, maka jumlah simpanan bagi keperluan 'dana kecemasan' yang perlu ada adalah sebanyak RM3000 x 6 bulan = RM 18,000. Lebih banyak 'dana kecemasan' yang anda miliki adalah lebih baik, terutama bagi mereka yang mempunyai tanggungan ahli keluarga yang ramai. Dana tersebut hanya akan digunakan di kala kecemasan seperti kemalangan dan situasi lebih teruk jika seseorang itu menjadi mangsa diberhentikan kerja. Bagi memastikan simpanan yang dijana tidak terusik atau terjebak dengan penyakit 'gatal tangan' perkongsian 5 CARA SIMPANAN TAK 'TERUSIK' boleh dijadikan panduan. 

Simpanan, Perlindungan dan Pelaburan
Simpanan, Perlindungan dan Pelaburan

PERLINDUNGAN 

Apabila membicarakan perlindungan ia merujuk kepada insurans atau Takaful. Takaful perlu dijadikan pilihan utama bagi seseorang yang beragama Islam kerana telah banyak pelan perlindungan takaful (Islamik) yang setanding dengan pelan-pelan konvesional (insurans) yang berada di dalam pasaran. Untuk mengetahui produk yang terbaik sebaiknya perlu dapatkan khidmat rundingan mahupun pandangan daripada mereka yang arif dalam bidang ini seperti agen-agen takaful yang berpengalaman dan berkelayakan dalam menerangkan produk-produk yang syarikat mereka tawarkan. 

MRTT

Secara umum, setiap individu memerlukan perlindungan terhadap pendapatan (ketidakupayaan menjana pendapatan), lindungi harta benda (rumah/ hartanah/ kenderaan), lindungi kesihatan, lindungi diri dan banyak lagi. Sebagai contoh, seseorang yang mempunyai Mortgage Reducing Term Takaful (MRTT) bagi pembiayaan rumah yang dimiliki akan dilindungi berdasarkan baki pinjaman yang masih berada di bank di kala musibah berlaku terhadap pemilik rumah tersebut. Ini bermakna, rumah tersebut dilindungi oleh pihak takaful jika berlaku sesuatu musibah atau kecelakaan. Suka saya mencadangkan untuk mereka yang memerlukan kefahaman lebih jelas mengenai perlindungan yang diperlukan bolehlah merujuk mana-mana agen takaful yang anda kenali. Pastikan juga pelan yang bakal anda pilih nanti adalah patuh syariah. 

PELABURAN 

Emas Sebagai Simpanan dan Pelaburan
Emas Sebagai Simpanan dan Pelaburan
Matlamat utama dalam pelaburan adalah untuk menambahkan lagi jumlah wang yang anda miliki. Sebelum membuat sebarang keputusan dalam pelaburan, pastikan sumber modal untuk pelaburan tidak daripada 'dana kecemasan' yang perlu anda pertahankan. Jenis-jenis pelaburan yang boleh anda terlibat seperti pelaburan emas secara kecil-kecilan, hartanah, amanah saham (unit trust) dan sebagainya. Saya melihat simpanan emas secara kecil-kecilan boleh dijadikan modal untuk pelaburan hartanah pada masa hadapan. Manakala pelaburan hartanah umumnya akan mendapat 2 keuntungan. Pertama, keuntungan hasil daripada kenaikan nilai hartanah tersebut (lokasi strategik) dan juga boleh menjana pendapatan pasif daripada penyewaan hartanah tersebut. Namun, sebelum melabur dicadangkan untuk baca dahulu 7 NASIHAT 'RICH DAD, POOR DAD' sebagai panduan.

Semoga bermanfaat!

Related Posts

Simpanan, Perlindungan dan Pelaburan
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

2 comments

Write comments
avatar
Mimi
May 29, 2015 at 6:00 AM

Salam tuan. Saya merupakan perunding takaful. Saya sangat menghargai maklumat dan perkongsian tuan berkaitan perlunya polisi perlindungan dalam kehidupan seseorang. Mohon share.

Reply
avatar
May 29, 2015 at 6:04 AM

Waalaikummussalam Mimi.

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya sangat menghargai juga kerana Mimi sudi share maklumat ini. Tidak dinafikan sememangnya setiap orang perlunya Simpanan, Perlindungan dan Pelaburan dalam kehidupan mereka. Semoga perkongsian tersebut bermanfaat.

Salam perkenalan.

Reply

Tudung kanak-kanak