Friday, June 5, 2015

4 Langkah Beli Emas Melalui 'GAP'

Simpan dan labur emas di Public Gold (PG)
Beli dan Simpanan Emas


BELI DAN SIMPAN EMAS


Saya pernah kongsikan pengalaman isteri saya membuat pembelian emas melalui konsep Gold Accumulation Program (GAP) yang diperkenalkan oleh Public Gold (PG) di 'BELI DAN SIMPAN EMAS' DI LUAR NEGARA. . Untuk maklumat lanjut berkaitan GAP boleh rujuk DISINI. Peringkat awal saya agak ragu-ragu dengan pembelian emas melalui GAP kerana saya lebih berminat untuk membuat simpanan emas fizikal. Ini kerana, sebelum ini saya telah membeli emas Public Gold dan akan memastikan emas fizikal berada di tangan. Itu yang saya praktikkan sebelum ini iaitu pembelian mesti mendapat emas fizikal!

Namun, oleh kerana kami kini berada di luar negara satu pendekatan lain perlu difikirkan. Apabila Public Gold memperkenalkan pendekatan pembelian secara GAP dan syarikat ini sudah lama dalam industri emas, maka saya berasa yakin untuk membuat pembelian emas di PG. Bagi mereka yang berada di Malaysia, digalakkan untuk terus mengambil emas fizikal pembelian mereka di mana-mana cawangan Public Gold berhampiran setelah mendapat maklum-balas daripada pihak Public Gold. Sebaiknya, hubungi terlebih dahulu cawangan Public Gold terhampir bagi memberikan mereka masa menyediakan emas yang telah dibeli.

4 LANGKAH PEMBELIAN GAP

Langkah #1 -  Lihat dan Pantau Harga Semasa Emas
Simpan dan labur emas di Public Gold (PG)
Contoh harga semasa pada 6 Mei 2015
Sebelum membuat pembelian, harga terkini per gram boleh dilihat dan dipantau melalui laman web Public Gold (http://publicgold.com.my/v1/). Umumnya, harga GAP disemak sehari sekali kerana harga berubah selepas jam 12.00 malam (Waktu Malaysia). Rakan baik saya yang memperkenalkan saya dengan emas iaitu Mohd. Zulkifli Shafie pernah menasihatkan saya agar sebaiknya membayar harga 1 gram dan bukannya mengikut harga RM100. Ini kerana dikhuatiri pembelian mengikut RM100 tidak patuh syariah. Sebagai contoh, jika ingin membuat simpanan 1 gram, 'bank-in' duit genap-genap RM150 dan seterusnya mengikut harga semasa.

Langkah #2 -  'Bank-in' Wang Ke Akuan Public Gold (PG)

Bank in harga 1 gram atau bilangan gram yang yang telah dipersetujui ke 5571-3923-8048 (Maybank) atau 3167-52-0833 (Public Bank) dan pastinya atas nama "PUBLIC GOLD MARKETING SDN. BHD".

Langkah #3 -  Email/ WhatsApp/ SMS Maklumat Ke 017-486 6916 (No. Telefon Public Gold)

Untuk memaklumkan kepada pihak Public Gold, isteri saya hanya menggunakan kaedah email dan WhatsApp. Pendekatan ini lebih mudah dan cepat. Isteri saya hanya menggunakan telefon untuk 'snapshot' bukti bayaran dan menggunakan 'print screen' slip bayaran Maybank untuk memaklumkan kepada pihak Public Gold.

Maklumat yang diperlukan semasa Email/ WhatsApp

Melalui Email

Norahadiah Binti Badzis (Nama Penuh)
791007-01-XXXX (No. Kad Pengenalan)
013 368 XXXX (No. telefon)
hadiah_7109@yahoo.com (Email)

RM737 (Jumlah pembayaran)
1.5.2015 (Tarikh pembayaran)
10:06AM (Masa pembayaran)

PG053895 Isma Addi Jumbri (Introducer)

Simpan dan labur emas di Public Gold (PG)
E-mail isteri saya kepada pihak Public Gold (PG)
Emailkan slip bayaran dan 'print screen' pembayaran tersebut ke gap@publicgold.com.my dan cc kepada mana-mana introducer yang boleh membantu jika perlukan bantuan atau follow-up dengan pihak Public Gold kelak. Sebagai contoh, isteri saya meletakkan saya sebagai introducer, maka slip bayaran tersebut turut cc ke ismaaddi@gmail.com. 

Melalui WhatsApp

Saya turut mencadangkan isteri saya untuk membuat 'snap shot' bukti pembayaran dan hantar melalui WhatsApp ke nombor telefon Public Gold di 017-486 6916. Berikut contoh yang isteri yang buat untuk memaklumkan kepada pihak Public Gold melalui WhatsApp.

Simpan dan labur emas di Public Gold (PG)
Print Screen WhatsApp isteri saya kepada pihak Public Gold (PG) di Malaysia

Langkah #4 -  Simpan Bukti/ Slip Pembayaran dan Penyata GAP

Simpan dan labur emas di Public Gold (PG)
Resit rasmi pembelian emas daripada pihak Public Gold (PG)
Kebiasaannya dalam tempoh 2 hari bekerja resit rasmi pembelian akan diemailkan kepada para pembeli. Dinasihatkan resit-resit tersebut disimpan baik bagi membuat tuntutan emas fizikal kelak. Kini, isteri saya sudah boleh membuat tambahan bagi pembelian dan simpanan emas di Public Gold melalui 4 langkah mudah. Semoga kaedah ini juga boleh dijadikan panduan untuk mereka yang berminat untuk memulakan pelaburan emas secara kecil-kecilan. Sekarang, tidak kira di mana kita berada sama ada di luar negara pendekatan GAP boleh digunakan  untuk merealisasikan konsep 'beli dan simpan' emas.

Bagi mereka yang berminat untuk membuat simpanan dan pelaburan emas dicadangkan membaca dahulu perkongsian 7 LANGKAH BIJAK SEBELUM MENYIMPAN EMAS. 
Semoga bermanfaat!

Related Posts

4 Langkah Beli Emas Melalui 'GAP'
4 / 5
Oleh

Perkongsian Akan Datang

Anda Suka 'Post' Ini? Anda Akan Lebih Suka 'Post' Yang Akan Datang:).

Menarik Lagi Tertarik! × +

Tudung kanak-kanak